Expertsessie: De stad van de toekomst vanuit een feministisch perspectief

Smart city is een begrip waar veel steden in Europa – en zeker ook in Nederland – zich graag mee afficheren. De term lijkt te verwijzen naar digitale geletterdheid, klimaatbewustzijn en sociale inclusiviteit en gaat gepaard met vertrouwen in ‘slimme technologie’ en ‘big data’ om bijvoorbeeld uitdagingen op gebied van infrastructuur aan te gaan. Het streven naar het kenmerk smart city kan daarbij mede worden ingegeven door de belofte van (Europese) prijzen en subsidies.

In een recente academische publicatie stellen onderzoeker Jiska Engelbert en haar collega’s echter dat in veel gevallen de perspectieven en belangen van burgers zelf zelden worden opgenomen in deze plannen. Daarmee verworden dergelijke initiatieven vaak tot visionaire project van technocraten, terwijl juist de bewoners en hun specifieke context leidend zouden moeten zijn bij het streven naar de slimme stad van de toekomst. In deze expertsessie zal Jiska Engelbert deze problematiek verder uiteenzetten en voorbeelden presenteren van steden waarbij het streven naar ‘smartness’ juist wel of niet tot zinvolle resultaten heeft geleid.

Daaropvolgend zal architect en stedenbouwkundige Esther Vlaswinkel haar visie toelichten op hoe bij het ontwerpen en inrichten van steden en buurten juist wel rekening gehouden kan worden met de perspectieven en belangen van (toekomstige) bewoners. Daarbij komt ook de relatie tussen gender en architectuur aan de orde en de manieren waarop stedenbouwkundigen in de behoeften van verschillende groepen kunnen voorzien.

Sprekers

Jiska Engelbert is Associate Professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Strategic Director bij het Centre for BOLD Cities en columnist voor Vers Beton.

Esther Vlaswinkel is architect, stedenbouwkundige en directeur bij SVP Architectuur en Stedenbouw.