D66Velsen wil geen huurverhoging voor ondernemers tijdens lockdowns

Ondernemers – zeker in de horeca – hebben een zware periode achter de rug. Ook de laatste aanscherping van de coronamaatregelen hebben weer (financiële) consequenties voor hen. Veel van de overheidsondersteuning in het verleden bestaat uit het uitstel van betalingen, zoals de btw of loonheffing. Ook de gemeente is in 2020 coulant geweest naar strandpaviljoenhouders en heeft hen uitstel gegeven op de huurbetaling. Daar is veel waardering voor geweest. Vanaf januari 2022 dienen ondernemers het uitstel van de huurbetaling aan de gemeente weer in te lopen.

Onlangs kregen wij het bericht dat ondernemers op het strand niet alleen geacht worden om hun huurachterstand in te lopen vanaf het nieuwe jaar, maar zij kunnen per januari 2022 ook een forse huurverhoging verwachten. Van een van de paviljoenhouders hebben wij inmiddels het nieuwe huurcontract per januari 2022 gezien en deze behelst een huurverhoging van 18,73% ten opzichte van de huur in 2021. D66Velsen vindt de timing en de omvang van deze huurverhoging voor deze ondernemers ongepast, heeft hier vragen over gesteld.

Samen met de LGV hebben Mike Rijkers en Sander Smeets van D66Velsen een motie ingediend om de huurkosten voor ondernemers in ieder geval niet te verhogen tot halverwege 2022. Dit geeft juist lokale ondernemers die huren van de gemeente de kans om te financieel iets te herstellen. Helaas ging de rest van de raad hier niet in mee. Naast wat bureaucratische redenen bestaat er de angst voor precedentwerking, iets wat volgens ons onwaarschijnlijk is omdat er maar een kleine groep ondernemers is die hun locatie huurt van de gemeente en te maken heeft met een verhoging van de huurkosten in deze lastige periode.

Lees hier de raadsvragen
Lees hier de motie