D66Velsen stelt vragen over voorbereiding mogelijke opvang vluchtelingen Oekraïne

Afgelopen week zijn we opgeschrikt door Russische agressie tegen Oekraïne. Een buurland van de EU is aangevallen en diens soevereiniteit is geschonden. Als D66Velsen vragen we ons af wat wij als gemeente kunnen doen, los van het tonen van onze solidariteit met Oekraïne en haar bewoners.

Oekraïense vluchtelingen

Staatssecretaris Eric van der Burg stelde op 25 februari  dat hij ten aanzien van de opvang van de Oekraïense vluchtelingen verwacht dat onder Nederlanders en gemeenteraden ‘grote solidariteit’ met de Oekraïense vluchtelingen zal zijn. Opvangorganisatie COA heeft gemeenten inmiddels ook gevraagd om op zoek te gaan naar opvangplekken voor gevluchte Oekraïners.
Om te voorkomen dat we als gemeente verrast worden, willen we het college vragen om ook in Velsen te verkennen welke voorbereidingen getroffen moeten worden, voor de vluchtelingenstroom die op gang komt.

Marc Hillebrink

Bekijk hier de ingediende raadsvragen

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.