De raad aan het Veerse water

Kannen met lokaal water vervangen vanaf nu water in plastic flesjes tijdens vergadering van de gemeenteraad. D66 Veere had aandacht gevraagd voor de enorme berg plastic die de gemeente daarmee zou kunnen besparen. D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem: “Thuis drink ik ook uit de kraan, dus waarom niet ook op het stadhuis?”

Voorkomt berg plastic

Op initiatief van D66 Veere koopt de gemeente geen plastic flesjes met bronwater meer in, maar tappen de bodes water uit de kraan voor raadsleden. “Dat bespaart kosten, maar zeker ook een grote berg plastic,” aldus Van Maldegem die de kwestie vorig jaar aankaartte. “Ook statiegeldflesjes vergen fossiele grondstoffen, en dus draagt deze stap bij aan een duurzame wereld.”

De plastic berg na een avondje vergaderen in de gemeente Veere

Jacco van Maldegem - Beeld: D66 Veere

Oude coronamaatregel

De plastic flesjes waren tijdens de coronapandemie een maatregel om het besmettingsgevaar tussen raadsleden onderling te beperken. Daarna bleef de gemeente de flesjes inslaan, zonder dit besluit te heroverwegen. In 2023 kwam D66 met het voorstel ermee te stoppen. Van Maldegem: “Het is ook goed als gemeente om het voorbeeld te geven. We willen duurzamer zijn, en dan moet je dat ook doortrekken in je eigen gedrag.”

Plastic flesjes verleden tijd

De reeds ingekochte voorraad heeft de gemeente uit kostenoverwegingen op gemaakt, maar vanaf nu zijn de plastic flesjes verleden tijd in de raadszaal. Vanaf nu drinken raadsleden in het gemeentehuis in Domburg kraanwater uit kannen die de gemeente nog had staan van voor de coronaperiode.

De waterkannen zijn weer terug in de raadszaal

Jacco van Maldegem - Beeld: D66 Veere