Kievitenlaan (stad Veere) gelukkig niet voor toeristen

Zeer verheugd is D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem met het nieuws dat het college heeft besloten dat er geen ruimte is voor toeristische verhuur in de 43 appartementen aan de Kievitenlaan in Veere (Buiten de Veste): “Dit voorkomt dat weer goed bewoonbare huizen ten prooi vallen aan investeerders die alleen geld willen verdienen.”

Onaantrekkelijker voor investeerders

De appartementen zijn met dit besluit minder aantrekkelijk voor investeerders. Van Maldegem: “En dus is de kans groter dat de appartementen bewoond kunnen worden door starters, of mensen die zoeken naar een betaalbare en goed bewoonbaar huis.”

Zaak stonk

Een van de redenen om de vergunning voor recreatieve verhuur te weigeren is voor de gemeente dat eigenaren niet willen meewerken aan een onderzoek. Voor Van Maldegem is dat weer een aanwijzing dat de zaak niet in de haak is.

Aanvragers verdraaiden feiten

“D66 heeft eerder al in de raad aangegeven dat aanvragers de waarheid niet spraken. De ervaring van de gemeente past in die lijn,” aldus Van Maldegem.

Eigenaren wisten wat ze kochten vanaf 2012

Hij doelt op het argument dat eigenaren zeiden dat hun oude rechten om recreatief te verhuren zijn afgenomen in 2012. “Terwijl een heel groot deel van die appartementen na 2012 van eigenaar zijn gewisseld.”

College keert gelukkig terug op zijn schreden

De D66-fractie was de enige fractie in de Veerse raad die het college vragen is blijven stellen over de kwestie. Wethouder De Visser stelde eerder nog dat de opvatting van D66 een vreemde was.

Enig juiste besluit; de raad besluit, college voert uit

“Het college beriep zich op een foutje uit het verleden. Dat de gemeenteraad in 2012 per ongeluk het bestemmingsplan gewijzigd had.” Van Maldegem is blij dat het college een democratisch besluit niet zo maar in de prullenbak heeft geschoven. “Zo hoort het te gaan in de lokale democratie: de raad besluit, het college voert zaken praktisch uit. Niet andersom.”