De stemmen zijn geteld

Woensdagavond 16 maart 2022.
Om elf uur was het duidelijk. Een groot deel van de stemmen was geteld. D66 houdt 3 zetels. Was dat het nou? Onze eerste reactie was teleurstelling. Maar dat veranderde snel.

nieuwe raadsleden

Beeld: Els Kardol

De tevredenheid overheerst

De afgelopen maanden hebben een heleboel mensen heel hard gewerkt. Zodat deze campagne een succes wordt. Toen we de uitslag hoorden, was onze eerste reactie: dit is geen loon naar werken. We hadden op meer gehoopt.

Na een paar dagen veranderde het. En nu het stof is neergedaald en we zien hoe andere, landelijke partijen het gedaan hebben (met name CDA en VVD) voelen we ons tevreden.

Terwijl GroenLinks (van 4 naar 3), CDA (van 3 naar 1) en VVD (van 4 naar 3) verloren hebben, valt een half procent minder stemmen mee. We houden 3 zetels. We hebben, ondanks de opkomst van Tynaarlo Nu, onze positie gehouden.

Leefbaar Tynaarlo, Tynaarlo Nu en Partij van de Arbeid zijn de winnaars. TN is van 0 naar 3 zetels gegaan. LT en PvdA hebben er ieder 1 zetel bij.

Nu kijken wat dit voor de onderhandelingen gaat betekenen.

Zetelverdeling - Beeld: Els Kardol

De nieuwe fractie

Dit betekent dat Els Kardol, Herman van Os en Christina Stradmeijer de komende jaren de fractie vormen.

Een interessant detail is nog, dat Els van alle raadsleden veruit de meeste stemmen heeft gehad (1098). Wij gaan er van uit, dat dit te maken heeft met het feit dat zij de enige vrouwelijke lijsttrekker was. Meer lezen over de uitslag kan op de website van de gemeente Tynaarlo (link naar de pagina verkiezingen)

Wij wensen Christina, Herman en Els heel veel succes de komende jaren.