Is cultuur nu eindelijk uit het verdomhoekje?

De hele avond werd tijdens het lijsttrekkersdebat in het Scheldetheater niet gesproken over cultuur, merkte stadsdichter Jorien Brugmans tot haar teleurstelling op. ‘Cultuur zit in Terneuzen nog steeds in het verdomhoekje terwijl dat toch het voedsel is van het leven!’ Wethouder Frank van Hulle (TOP/GB) was er als de kippen bij om haar tegemoet te komen door te stellen dat ‘cultuur het koppetje weer leeg en vrij maakt en daarom is het College van B en W van Terneuzen volop bezig met kunst en cultuur.’
Maar sinds wanneer is het College hier volop mee bezig?

Kunst scoort

Daarnaast kun je vandaag de dag geen PZC meer openslaan of onze cultuurwethouder Frank Deij  (ook TOP/GB) staat er paginagroot in om een mooi en ambitieus kunstproject voor het voetlicht te brengen. Theaterlessen voor gemeenteraadsleden, nieuwe huisvesting voor Porgy en Bess, een Stadsdichtersgilde, een culturele oppepper voor de binnenstad, niets is onze cultuurwethouder te gek. Kunst scoort bij TOP/GB. Maar scoort het ook nog na de verkiezingen?

Beeld: D66

verstikkende woestijn

Want het Terneuzense kunst- en cultuurbeleid van de afgelopen jaren laat zich het best omschrijven als een verstikkende woestijn van totale leegte. In 2016 vond Frank Deij, ook toen al de cultuurwethouder van Terneuzen, het niet nodig om met een nieuw cultuurbeleid te komen. Want de cultuurnota uit 2006 (!!!!!) voldeed nog prima. De kadaverdiscipline van de collegepartijen deed de rest. De voltallige oppositie steunde de D66-motie om aan de slag te gaan met een nieuw cultuurbeleid en een daarbij behorende cultuurnota. De collegepartijen zaten daarentegen niet te wachten op nieuwe culturele impulsen.

Cultuurnota avant la lettre

Gelukkig besefte het nieuwe College van B en W, dat aantrad in 2018, dat dit zo niet langer kon. Men beloofde dat men nog hetzelfde jaar met een eigentijds kunst- en cultuurbeleid zou komen en dat een nieuwe beleidsnota de basis zou vormen van de ambities. Deze belofte werd echter keer op keer uitgesteld. In december 2019 waren GroenLinks en D66 helemaal klaar met deze onverschillige passieve houding van het College en overhandigden zij hun Cultuurnota avant la lettre aan de cultuurwethouder om hem daarmee aan te sporen nu eens met een cultuurnota te komen.

loze kiezersbelofte

Met behulp van de copy paste button kon het College dan eindelijk in januari 2021 een cultuurnota voorleggen aan de gemeenteraad. Nu er een cultuurnota is vastgesteld, de cultuursector weer schoorvoetend opengaat, er weer nieuwe initiatieven van de grond komen en de verkiezingen voor de deur staan, heeft TOP/GB zichzelf schaamteloos benoemd tot dé cultuurpartij van Terneuzen. Voor cultuur minnend Terneuzen is het te hopen dat het niet bij een loze kiezersbelofte blijft. De track record van TOP/GB belooft vooralsnog weinig goeds.