Herinner jij je nog toen je voor het eerst ging stemmen? Wat was bepalend voor je stemgedrag? Of ga je aankomende verkiezingen voor het eerst stemmen? En wil je je laten inspireren?
Een grote groep nieuwe stemgerechtigden – jongeren die 18 jaar oud zijn geworden en vluchtelingen, migranten en expats die voor het Nederlanderschap hebben gekozen – mogen aankomende verkiezingen in maart stemmen. Het is belangrijk dat (alle) Nederlanders meedoen, want betrokkenheid bij de politiek is een manier om actief deel te nemen aan de Nederlandse samenleving.
Dinsdag 2 februari – zes weken voordat Nederland naar de stembus gaat – gaan we in een online sessie in gesprek met onder andere Rob Jetten (Fractievoorzitter D66 Tweede Kamer), Petra Stienen (Senator Eerste Kamer), Laith Al Omari (Jonge Democraten), Calvin Heldoorn (Jonge Democraten) en Shatha Tamim over wat het betekent om te stemmen. We gaan daarbij stilstaan bij de kernwaarden van D66 en hoe het verkiezingsprogramma zich vertaalt in duidelijke en voelbare effecten in het dagelijks leven: bijvoorbeeld hoe de rijke schooldag er uit ziet, de impact van vergroening of nieuwe kansen op werk dankzij de energietransitie, en nog meer.
Wil je op dinsdag 2 februari om 19:30 uur deelnemen aan deze sessie? Meld je dan aan door te reageren op deze email. Heb je een specifieke vraag aan een van onze gasten en wil je er zeker van zijn dat jouw vraag gesteld wordt, mail deze dan uiterlijk 2 februari om 12:00 uur naar
[email protected]
Facebook event: https://www.facebook.com/events/447228686303432/

Beste leden van de Thema-afdeling,
2020 is bijna voorbij, een ongekend jaar waar we nog worstelen met angst en sociale- en economische onzekerheden die de wereldwijde pandemie met zich heeft meegebracht. Als samenleving hebben we laten zien dat we solidair zijn met elkaar met name kwetsbaren. We hebben echter ook gezien hoe de corona-maatregelen tot rellen en onrust kunnen leiden als mensen zich beperkt voelen in hun vrijheid en mogelijkheden. Zygmunt Bauman, de Pools-Britse socioloog en filosoof, zei ooit: “We worden uitgedaagd om een opdracht te aanvaarden, die volgens mij ongekend is. En die opdracht is, de kunst te ontwikkelen om permanent te leven met onzekerheid.”
In mei 2020 zijn we begonnen met een bevlogen team en een nieuw bestuur om de Thema-afdeling SMA een nieuwe boost te geven. In de afgelopen jaren is in mijn optiek het publieke en politieke debat over migratie een gepolariseerd debat geworden waarin de constructieve bijdrage van burgers ondergesneeuwd dreigt te raken. De groei van de rechts-populistische partijen in Europa die vooral bezig zijn om protest tegen migratie en opvang van asielzoekers aan te wakkeren biedt namelijk weinig ruimte aan progressieve geluiden om bruggen te slaan en compromissen te vinden. Ook zien we een toenemende onvrede en daarbij behorende sociale spanningen rondom de opvang van vluchtelingen en migranten, institutioneel racisme en discriminatie als hardnekkige problemen die de hele samenleving aangaan en pijnlijk het belang van een inclusieve samenleving onderstrepen.
Daarom willen we graag als Thema-afdeling alle geïnteresseerde leden een podium geven om bij te dragen aan de gedachtevorming binnen onze partij. We zien dat onze Thema-afdeling met meer dan 400 leden snel aan het groeien is. In september is de werkgroep integratie van start gegaan en heeft een waardevolle bijdrage geleverd aan ons verkiezingsprogramma. Op dit moment worden twee nieuwe werkgroepen aangesteld, namelijk de werkgroep Migratie en Asiel en een werkgroep over thema’s als racisme en discriminatie. We willen graag ons in het komende jaar gaan focussen op deze thema’s en daar willen we ook actief samenwerking zoeken met andere thema-afdelingen. Er is kortom nog een lange weg te gaan; Laten we samen strijden voor onze idealen en voor de campagne om de grootste progressieve partij van Nederland te worden.
Via deze weg zou ik ook graag mijn bestuur en alle leden bedanken voor hun onvoorwaardelijke inzet in 2020. Ik ben dankbaar dat ik de kans heb gehad om vele gesprekken te voeren, nieuwe inzichten op te doen en mijn horizon te verbreden. Ik wens jullie allemaal prettige feestdagen en alle goeds toe voor het komende jaar.
Met hartelijke groeten,
Shermin Amiri
Voorzitter Thema-afdeling Samenleven, Migratie en Asiel
Format voor het indienen van amendementen landelijk verkiezingsprogramma
Dit format kan gebruikt worden voor het indienen van amendementen voor het landelijk verkiezingsprogramma via de Algemene Leden Vergadering (ALV) van de thema-afdeling Samenleven, Migratie & Asiel. Deze ALV zal plaatsvinden op zaterdag 17 oktober 2020.
Handige links:
Titel van het amendement: |
Onder andere |
Naam indiener: |
Shermin Amiri |
Naam mede-indieners: |
Werkgroep Integratie – eerste tekstvoorstel door Emmelie Claessens, aangevuld door Armijn van Roon |
Naam woordvoerder: |
Shermin Amiri |
Doel: (kiezen) |
Toevoeging |
Regelnummer vanaf: |
2765 |
Regelnummer tot: |
2766 |
Huidige tekst: |
Bij racisme en bewuste discriminatie vraagt dat om harde straffen. |
Voorgestelde tekst: |
Bij racisme en bewuste discriminatie vraagt dat onder andere om harde straffen. |
Toelichting: |
Het bestrijden van racisme en bewuste discriminatie vraagt om meer dan alleen harde straffen. Dit blijkt op zich ook uit de rest van het hoofdstuk, maar voor de lezer lijkt het ons goed dat ook hier te benadrukken; harde straffen zijn belangrijk, maar er is meer. Dat drukt deze zin beter uit wanneer we de woorden ‘onder andere’ toevoegen.
|
Titel van het amendement: |
Je hoort erbij vanaf dag een |
Naam indiener: |
Shermin Amiri |
Naam mede-indieners: |
Werkgroep Integratie – eerste tekstvoorstel door Armijn van Roon |
Naam woordvoerder: |
Shermin Amiri |
Doel: (kiezen) |
wijzigen |
Regelnummer vanaf: |
2830 |
Regelnummer tot: |
2837 |
Huidige tekst: |
zie regels |
Voorgestelde tekst: |
Mensen die naar Nederland komen en hier blijven, moeten zo snel mogelijk integreren.
Dit vraagt inspanning van zowel de nieuwkomer als van de Nederlandse samenleving. De overheid dient hier een proactieve, stimulerende en faciliterende rol in te vervullen. Het leren van de taal en het opbouwen van een Nederlands sociaal netwerk zijn hierin belangrijke eerste stappen. Op deze manier kunnen mensen zo snel mogelijk meedoen.
Onderdeel van integreren is het inburgeren. Ook dit kunnen nieuwkomers niet alleen. Met hulp van de overheid gaan zij daarom vanaf het eerste moment aan de slag met een eigen inburgeringsplan. En bij alle keuzes die met of voor inburgeraars worden gemaakt is hun kans op werk of school leidend. D66 wil ook dat Nederland zich ervoor inzet dat dit wordt vastgelegd in EU-wetgeving, zodat overal in Europa nieuwkomers kunnen meedoen.
|
Toelichting: |
Integreren behelst meer dan inburgeren. De tekst zou daarom inburgeren ook meer als een onderdeel van het integreren mogen laten zien.
Daarnaast achten wij het belangrijk overkoepelend met betrekking tot het thema integreren ook iets te zeggen over de gewenste rol van de overheid. Dus niet puur op het stukje inburgering, maar ook op het bredere integreren. In de tekst lijkt het logisch deze twee dus iets meer uit elkaar te halen door er twee alinea’s van te maken en voordat het hoofdstuk specifiek over inburgeren gaat ook iets te zeggen over integratie.
Daarnaast vinden we het van belang aan te stippen dat integreren vanaf dag 1 moet, maar dat dit niet alleen iets van de nieuwkomer vraagt. Dit vraagt ook inspanning van onze overheid (in facilitering) en met name van onze samenleving en haar inwoners. Er zijn tal van voorbeelden die laten zien dat wanneer goed gestimuleerd en gefaciliteerd, er meer verbinding tussen nieuwkomers en autochtonen ontstaat en dat dit ten goede komt aan alle vervolgstappen in ontwikkeling richting school of werk. Zo blijkt bijvoorbeeld uit verschillende onderzoeken dat het aangaan van sociale contacten een belangrijke graadmeter van succes in participatie en integratie van nieuwkomers kan zijn. Daarmee starten vanaf dag 1 lijkt mede daarom ook logisch. Het betrekken van de autochtone bevolking bij deze opgave (bijvoorbeeld middels het ondersteunen van informele maatjesprojecten) is een opdracht die de overheid zichzelf in dit licht bezien zou moeten geven. |
Titel van het amendement: |
Meedoen vanaf dag een |
Naam indiener: |
Shermin Amiri |
Naam mede-indieners: |
Werkgroep Integratie – eerste tekstvoorstel door Armijn van Roon |
Naam woordvoerder: |
Shermin Amiri |
Doel: (kiezen) |
toevoegen |
Regelnummer vanaf: |
4308 |
Regelnummer tot: |
|
Huidige tekst: |
|
Voorgestelde tekst: |
We investeren in het aanleggen van een sociale infrastructuur rondom opvanglocaties. In het bijzonder in initiatieven die het mogelijk maken dat vluchtelingen op basis van gelijkwaardigheid (dus buiten de vrijwillige en professionele hulprelaties om) in contact kunnen komen met Nederlanders. Hiermee benutten en ontsluiten we het potentieel van de grote bereidheid van Nederlanders om aan dit vraagstuk bij te dragen en leren nieuwkomers Nederland (en Nederlanders) in de praktijk kennen en bouwen ze vanaf dag één aan het opbouwen van een nieuw menswaardig bestaan. |
Toelichting: |
Eenzaamheid en gebrek aan contact met Nederlanders is een veel gehoord en ook onderzocht probleem. Zo geeft bijvoorbeeld 94% van de vluchtelingen aan meer contact met Nederlanders te willen en voelt 1 op de 3 vluchtelingen zich sterk sociaal geïsoleerd. Dit werkt, mede ingegeven door de jarenlange procedures, enorm negatief door in het welbevinden en de gezondheid van nieuwkomers en belemmert in veel gevallen het soepel opbouwen van een nieuw bestaan.
Daarnaast zijn de Nederlandse cultuur en bijbehorende normen en waarden voor een groot deel niet of nauwelijks uit een boekje te leren. Contact met Nederlanders (buiten de hulpverlening) laat in de praktijk
zien dat nieuwkomers sneller en beter integreren wanneer zij een sociaal netwerk kunnen opbouwen.
Tegelijkertijd kent Nederland, naast mensen die tegen de opvang van vluchtelingen zijn, enorm veel mensen die hier positief tegenover staan en een bijdrage willen leveren. Deze vaak onbenutte burgerkracht is in dit grote vraagstuk hard nodig en de ervaring leert dat wanneer er geïnvesteerd wordt in het stimuleren en bij elkaar brengen hiervan, de samenleving uit zichzelf gaat bijdragen. Zoals een overheid verantwoordelijk is voor de fysieke infrastructuur rondom opvanglocaties zou zij dat ook moeten zijn met betrekking tot de sociale infrastructuur.
Dit vraagt relatief kleine investeringen met een groot effect. Waaronder zowel effecten op de korte termijn in termen van draagvlak en leefbaarheid, als effecten op de lange termijn in termen van succesvolle wederzijdse integratie en het vergroten van de zelfredzaamheid van nieuwkomers. |
Titel van het amendement: |
Gelijke kansen bij integratie |
Naam indiener: |
Shermin Amiri |
Naam mede-indieners: |
Werkgroep Integratie – eerste tekstvoorstel door Wouter Verheij |
Naam woordvoerder: |
Shermin Amiri |
Doel: (kiezen) |
toevoegen |
Regelnummer vanaf: |
2852 |
Regelnummer tot: |
|
Huidige tekst: |
|
Voorgestelde tekst: |
Nieuwe bullet met de tekst: We leggen veel verantwoordelijkheid bij gemeenten en geven hen ruimte voor maatwerk. Nieuwkomers moeten echter in elke gemeente gelijke kansen krijgen om te kunnen integreren. De Rijksoverheid ziet hierop toe. |
Toelichting: |
Nieuwkomers moeten in elke gemeente gelijke kansen op (de ondersteuning in/facilitering van) integratie krijgen. Het kan niet zo zijn dat de gemeente waaraan een nieuwkomer wordt gekoppeld bepalend is voor de kansen die een nieuwkomer in Nederland krijgt. Het is aan de nationale overheid om te voorkomen dat een ‘kansenloterij’ ontstaat. |
Titel van het amendement: |
Opvang in de regio |
Naam indiener: |
Shermin Amiri |
Naam mede-indieners: |
Werkgroep Integratie – eerste tekstvoorstel door Amber Camping |
Naam woordvoerder: |
Shermin Amiri |
Doel: (kiezen) |
wijzigen |
Regelnummer vanaf: |
4232 |
Regelnummer tot: |
4234 |
Huidige tekst: |
We onderzoeken de mogelijkheden voor private hervestiging, naar het voorbeeld van Canada. Hierbij kunnen mensen of particuliere organisaties vluchtelingen voordragen voor vestiging in Nederland en daarvoor de kosten dragen. |
Voorgestelde tekst: |
We bieden ruimte aan pilots om verschillende varianten van private hervestiging te verkennen, waarin mensen of particuliere organisaties vluchtelingen voordragen voor vestiging in Nederland. Zij kunnen daarvoor de kosten dragen en ondersteunen hervestigde vluchtelingen bij de eerste stappen naar integratie. |
Toelichting: |
Private hervestiging houdt meer in dan alleen het dragen van de kosten voor de overkomst en vestiging van voorgedragen vluchtelingen. Voor hen is overkomst naar een land als Nederland (zeker vluchtelingen die hervestigd worden vanuit vluchtelingenkampen) een behoorlijke verandering. De mensen of particuliere organisaties die de vestiging bekostigd hebben spelen daarom (en zeker vlak na de aankomst) een grote rol bij de eerste stappen naar integratie.
Daarnaast zijn er diverse modellen voor private hervestiging. Het Canadese model is daar één van, maar er zijn meerdere voorbeelden die het waard zijn om te verkennen (zie ook het rapport over private hervestiging van het Migration Policy Institute uit 2017). |
Titel |
Geen Moria als blauwdruk |
Regelnummer |
4244 |
Indiener |
Daphnie Ploegstra |
Soort amendement |
Tekst wijzigen |
Huidige tekst |
Aan de grens van Europa moeten asielzoekers worden opgevangen in menswaardige opvangcentra: met goede huisvesting, voeding, medische en psychosociale zorg en toegang tot juridische hulp |
Voorgestelde tekst |
Na binnenkomst in Europa worden asielzoekers opgevangen in menswaardige opvangcentra, verspreid over de lidstaten: met goede huisvesting, voeding, medische en psychosociale zorg en toegang tot juridische hulp.’ |
Toelichting |
‘Aan de grens van Europa’ laat in het midden aan welke kant van de grens dit is; het moet duidelijk zijn dat dit voor D66 binnen Europa is. Het hotspot-model heeft laten zien dat opvangcentra aan de grens niet humaan zijn en dat asielzoekers daar jaren verblijven zonder dat er zicht is op perspectief of enige aanwezige voorzieningen zoals juridische bijstand, onderwijs en zorg; kijk naar Moria. Deze centra moeten allereerst binnen Europa gevestigd zijn, en niet per se in het land van binnenkomst. Het ‘first-entry’ principle uit Dublin laat al jaren zien dat lidstaten als Griekenland, Italie en Malta de verantwoordelijkheid dragen, terwijl ook andere lidstaten (zoals Nederland) deze centra kunnen herbergen. |
Titel |
Humanitaire visa |
Regelnummer |
Na 4234 |
Indiener |
Daphnie Ploegstra |
Soort amendement |
Tekst toevoegen |
Huidige tekst |
– |
Voorgestelde tekst |
Om asielzoekers in staat te stellen om zonder gevaar Europa te bereiken, zet Nederland zich op Europees niveau in voor humanitaire visa.
|
Toelichting |
Om gevaarlijke situaties op de Middellandse zee te voorkomen, zet D66 zich in voor het uitbreiden van legale migratieroutes (zoals meer hervestiging). Afgifte van humanitaire visa is een legale migratieroute die voor Nederland en andere landen echter niet wordt gebruikt. Het biedt de asielzoekers de mogelijkheid om op de ambassade van een EU-lidstaat een visum voor kort verblijf aanvragen om de asielprocedure in deze lidstaat te doorlopen.
Het Europees Parlement heeft bovendien al in 2018 een voorstel aangenomen om dit te realiseren. |
Titel van het amendement: |
Wir schaffen das |
Naam indiener: |
Daphnie Ploegstra |
Naam mede-indieners: |
Thema-afdeling Samenleven, Migratie en Asiel |
Naam woordvoerder: |
Daphnie Ploegstra |
Doel: (kiezen) |
Toevoegen |
Regelnummer vanaf: |
4261 |
Regelnummer tot: |
4263 |
Huidige tekst: |
geen |
Voorgestelde tekst: |
|
Toelichting: |
Het verkiezingsprogramma benoemt de urgentie om iets te doen aan de situatie in Griekenland en de noodzaak dit te voorkomen. Echter, er worden nog geen oplossingen aangedragen om op de korte termijn de situatie voor de mensen in Griekenland te verlichten. In lijn met PM 108.07 aangenomen op D66 congres 108, zetten we ons in voor nieuwe relocatie-afspraken, zowel op Europees niveau, en bij gebrek aan unanimiteit, door als Nederland een voorbeeld te stellen (zoals Duitsland onlangs heeft gedaan). Dit laat zien dat draagvlak actief gecreëerd kan worden. |
Titel van het amendement: |
Behoud dwangsommen als drukmiddel |
Naam indiener: |
Daphnie Ploegstra |
Naam mede-indieners: |
|
Naam woordvoerder: |
Daphnie Ploegstra |
Doel: (kiezen) |
toevoegen |
Regelnummer vanaf: |
4268 |
Regelnummer tot: |
4269 |
Huidige tekst: |
geen |
Voorgestelde tekst: |
Het is van belang dat er tijdig wordt beslist op asielverzoeken, omdat langdurige asielprocedures negatieve gevolgen hebben voor asielzoekers en hun families. Zodra de wachttijden bij de IND zijn teruggedrongen krijgen asielzoekers weer de mogelijkheid om een tijdige beslissing op hun asielverzoek te kunnen afdwingen middels een dwangsom. |
Toelichting: |
Op dit moment hoeft de overheid dankzij een tijdelijke wet voorlopig geen dwangsommen te betalen aan asielzoekers als de IND te laat beslist op asielaanvragen. Hoewel het belangrijk is dat er op dit moment geld en capaciteit wordt geïnvesteerd in het oplossen van de problemen bij de IND, is de dwangsom een belangrijk drukmiddel om de overheid tijdig te laten beslissen. Hoewel de afschaffing als tijdelijke maatregel enigszins te begrijpen is (het kostte heel veel en alles moet op alles worden gezet om de oorzaak van de wachttijden aan te pakken), is het belangrijk dat, zodra de situatie bij de IND op orde is, asielzoekers een drukmiddel te hebben om de overheid tijdig te laten beslissen. Het is een belangrijk rechtsstatelijk principe. Wachttijden voor asielzoekers hebben een grote impact; hun leven staat volledig stil en vaak is er familie in onveilig gebied. |
|
|
Titel van het amendement: |
Discriminatie en racisme |
Naam indiener: |
Sumer Chaban |
Naam mede-indieners: |
|
Naam woordvoerder: |
|
Doel: (kiezen) |
Toevoegen |
Regelnummer vanaf: |
2788 |
Regelnummer tot: |
|
Huidige tekst: |
Alleen invullen bij schrappen of wijzigen |
Voorgestelde tekst: |
Toevoegen als extra bullet:
De overheid organiseert doorlopend campagnes om de impact van (al dan niet bewust) discrimenerend gedrag aan de orde te stellen.
|
Toelichting: |
Dit actiepunt slaat op deze zin in regel 2766 “Bij onbewuste discriminatie om bewustwording en het stimuleren van dialoog. Dat vraagt ook om zelfreflectie. Bij de overheid, maar ook bij D66 als politieke vereniging. Hoe we recht doen aan dit belangrijke onderwerp is ook voor ons een zoektocht” |
Titel van het amendement: |
Discriminatie en racisme |
Naam indiener: |
Sumer Chaban |
Naam mede-indieners: |
|
Naam woordvoerder: |
|
Doel: (kiezen) |
Wijzigen |
Regelnummer vanaf: |
2830 |
Regelnummer tot: |
|
Huidige tekst: |
Als mensen naar Nederland komen en hier willen blijven, moeten zij zo snel mogelijk integreren |
Voorgestelde tekst: |
Als mensen naar Nederland komen en hier willen blijven, moeten zij zo snel mogelijk beginnen met inburgeren om succesvol te kunnen integreren.
|
Toelichting: |
De tekst in deze paragraaf gaat over inburgering als opstap naar succesvolle integratie. Voor een succesvolle integratie is inburgering alleen niet voldoende. |
Titel van het amendement: |
Discriminatie en racisme |
Naam indiener: |
Sumer Chaban |
Naam mede-indieners: |
|
Naam woordvoerder: |
|
Doel: (kiezen) |
Wijzigen |
Regelnummer vanaf: |
2838 |
Regelnummer tot: |
|
Huidige tekst: |
Integratie vanaf het begin |
Voorgestelde tekst: |
Het begint met een goede inburgering
|
Toelichting: |
De paragraaf onder deze titel gaat verder in op de inhoud van de inburgering en niet op integratie |
Titel van het amendement: |
Discriminatie en racisme |
Naam indiener: |
Sumer Chaban |
Naam mede-indieners: |
|
Naam woordvoerder: |
|
Doel: (kiezen) |
Toevoegen |
Regelnummer vanaf: |
2846 |
Regelnummer tot: |
|
Huidige tekst: |
|
Voorgestelde tekst: |
De overheid/gemeenten organiseren sponsorprogramma bij werkgevers/sectoren die nieuwkomer kansen bieden op leren en werken bij een werkgever als onderdeel van hun inburgering. |
Toelichting: |
Inburgeren slaagt alleen als het leren van de Nederlandse taal gekoppeld wordt aan levensperspectieven in Nederland. Door het koppelen van het leren van taal aan kansen in sectoren waar een tekort is aan personeel, willen we de meerwaarde van nieuwkomers benutten voor de werkgelegenheid en hen financieel onafhankelijk maken. |
Regelnummer |
Tussen 4156 en 4157 |
Titel |
Ontwikkelingsgeld is voor ontwikkeling, niet voor asielzoekers stoppen |
Indiener |
Niels Ras |
Soort amendement |
Tekst toevoegen |
Huidige tekst |
– |
Voorgestelde tekst |
Ontwikkelingsgeld moet enkel aan ontwikkelingsdoeleinden worden uitgegeven en niet aan het tegenhouden van asielzoekers. |
Toelichting indiener |
Het aanpakken van de grondoorzaken van migratie is een goede insteek, maar dit vertaalt zich te vaak in het tegenhouden van asielzoekers buiten de Europese grenzen. Zoals bij de EU Emergency Trust Fund for Africa waar 62% van het ontwikkelingsgeld wordt uitgegeven aan het stoppen van migratie. D66 moet zich in de Tweede Kamer en Europa inzetten om ervoor te zorgen dat ontwikkelingsgeld ook echt naar het reduceren van armoede gaat, zoals het is bedoeld, en niet naar het puur tegenhouden van migratie. |
Suggestie voor amendement concept-verkiezingsprogramma TK 2021, pagina 139
Je hoort erbij vanaf dag één
Als mensen naar Nederland komen en hier willen blijven, moeten zij zo snel mogelijk integreren. Dat betekent allereerst de Nederlandse taal leren. Op deze manier kunnen mensen zo snel mogelijk meedoen. Op school of werk. Maar integreren kunnen nieuwkomers niet alleen. Met hulp van de overheid
en van betrokken burgers gaan zij daarom vanaf het eerste moment aan de slag met een eigen inburgeringsplan. En bij alle keuzes die met of voor inburgeraars worden gemaakt is hun kans op werk of school leidend.
D66 wil ook dat Nederland zich ervoor inzet dat dit wordt vastgelegd in EU-wetgeving, zodat overal in Europa nieuwkomers kunnen meedoen.
Integratie vanaf het begin
- In de afgelopen kabinetsperiode is op initiatief van D66 het oude inburgeringsstelsel op de schop gegaan. Fraude en misstanden worden hiermee voorkomen. Nieuwkomers starten hun leven in Nederland niet meer met een hoge schuld. Gemeenten zijn er nu voor verantwoordelijk dat nieuwkomers de Nederlandse taal leren en op hun eigen niveau zo snel mogelijk naar school of aan het werk gaan.
- Nieuwkomers krijgen een persoonlijk inburgeringsplan. Vanaf het eerste moment gaan zij hiermee aan de slag. In dit plan wordt vastgelegd welke cursussen door de nieuwkomer gevolgd worden om te integreren en welke begeleiding daarbij geboden wordt.
- Nieuwkomers die het hoogste taalniveau niet halen, krijgen meer aandacht. We sturen daarbij zoveel mogelijk op het zelfstandig kunnen leven, en het leren van de taal.
- Wanneer nieuwkomers geplaatst worden in een bepaalde gemeente, wordt voortaan maximaal rekening gehouden met hun kans op geschikte opleiding en werk. Een jongere die een technische studie wil doen komt in de buurt van Delft, Eindhoven of Enschede. Wie ervaring als havenwerker heeft komt eerder in Rotterdam dan in Venlo terecht.
- Veel Nederlanders willen bijdragen aan de inburgering van nieuwkomers. D66 wil solidariteit van ‘oudkomers’ en nieuwkomers bevorderen en zet zich in voor versterking van maatschappelijke initiatieven die solidariteit versterken.
Politieke moties
Titel van de motie: Diversiteit en inclusie…begint bij jezelf!
Indiener: Anouschka Nouschi
Het congres van D66 in vergadering bij een op zaterdag 28 november 2020 bijeen te Den Bosch,
constaterende dat:
– D66 gelooft in de kracht van diversiteit;
– D66 in haar verkiezingsprogramma aangeeft dat “voor de Grondwet iedereen gelijk is, maar dat het pas waarheid wordt als we er naar leven en gelijke kansen met en voor elkaar organiseren”;
– de voltallige Tweede Kamerfractie op 18 november 2019 voor de motie Kuzu over het integraal overnemen van de SER aanbevelingen uit het advies “Diversiteit in de Top: Tijd voor versnelling” heeft gestemd;
– uit het SER advies “Diversiteit in de Top: Tijd voor versnelling” blijkt dat er nog onvoldoende aandacht is voor culturele diversiteit binnen organisaties;
overwegende dat:
– de afgelopen jaren binnen de partij veel aandacht is geweest voor genderdiversiteit en de aanpak van gelijkheid voor LHBTI+ personen met positieve uitkomsten;
– de tragische dood van George Floyd de noodzaak en urgentie met betrekking tot aandacht voor culturele diversiteit en het bestrijden van racisme en discriminatie mondiaal heeft bevestigd;
– D66 in haar verkiezingsprogramma aangeeft de strijd voor gelijkwaardigheid in een hoger tempo op wilt pakken en concreter gaat bestrijden;
– de aanbevelingen uit het SER advies “Diversiteit in de Top: Tijd voor versnelling” ook waardevol zijn voor politieke partijen;
verzoekt het Landelijk bestuur om:
– zich nog nadrukkelijker in te spannen voor culturele diversiteit in alle lagen van de partij; – culturele diversiteit binnen de partij met in achtneming van de privacy wetgeving inzichtelijk te maken;
– te onderzoeken of de ‘Barometer culturele diversiteit’ hierbij een hulpmiddel is; en gaat over tot de orde van de dag
Geen titel
Indiener: Gerrit Hartholt
Nieuw na regel 4228:
Hoe goed ook opvang in de regio vluchtelingen (tijdelijk) helpt, nog beter is het om de oorzaken van vluchten aan te pakken. Daar waar mogelijk zet D66 in op het aanpakken van de oorzaken van vluchten.
Toelichting: Veel vluchtelingen willen liever niet vluchten. Indien de oorzaken van vluchten worden aangepakt, kunnen veel vluchtelingen worden geholpen, respectievelijk kan voorkomen worden dat veel mensen moeten vluchten. De afgelopen jaren is een x aantal keren de oorzaken van vluchten aangepakt, met als gevolg dat vluchtelingen konden terugkeren.

Op 17 oktober om 16:00 uur vindt onze volgende Algemene Ledenvergadering (ALV) plaats. We nodigen je bij deze van harte uit. In deze nieuwsbrief lees je meer over de agenda, deadlines voor het indienen van amendementen en hoe je je kan inschrijven voor de ALV.
Online ALV – Aanmelding verplicht
Deze ALV zal in verband met covid-19 digitaal plaatsvinden via Zoom. Vanwege het digitale karakter van de ALV is aanmelden verplicht. Wil je deelnemen aan de ALV? Stuur dan s.v.p. een bericht naar
[email protected]. Dan ontvang je voorafgaand aan de ALV de Zoom-deelnamelink. De deadline voor het aanmelden is 14 oktober om 20:00 uur.
Agenda ALV
Op de agenda staan de volgende punten: 1) Update vanuit het bestuur, 2) Werkgroepen 3) Verkiezingen bestuur, 4) Amendementen landelijk congres
Verkiezing nieuwe bestuursleden
Wegens het aftreden van onze bestuursleden Farieha Mirzada en Yaman Isik verkiezen we op deze ALV twee nieuwe bestuursleden. Het gaat om twee vacatures voor algemene bestuursleden. Dus, heb je kennis van en affiniteit met de thema-afdeling Samenleven, Migratie en Asiel? En beschik je over de vaardigheden en de visie om ons bestuur en onze thema-afdeling de komende periode vooruit te brengen? Stuur dan vóór 14 oktober 20:00 uur een e-mail waarin je je motivatie toelicht naar
[email protected].
Amendementen verkiezingsprogramma 2021
Het concept-verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen 2021 is gepubliceerd op 20 september en
hier te vinden. We bieden leden graag de mogelijkheid hun amendementen en moties op het landelijk verkiezingsprogramma 2021-2025 in te dienen voor behandeling en stemming. Leden zijn van harte welkom om amendementen en moties of vragen, in te dienen tot 14 oktober 20:00 uur via
[email protected]. Bekijk de voorwaarden op
de website van D66.
Overzicht deadlines ALV
- Kandidaten voor het bestuur kunnen zich melden tot 14 oktober 20:00 uur door een mail te sturen met een motivatie naar [email protected]
- Amendementen en moties op het landelijk verkiezingsprogramma kunnen worden ingediend tot 14 oktober 20:00 uur door een mail te sturen naar [email protected]
- Deadline voor aanmelden voor de ALV is 14 oktober 20:00 uur door een mail te sturen naar [email protected]
Bijeenkomst met Maarten Groothuizen over actualiteiten rondom migratie en asiel
Op 7 augustus heeft het bestuur een online bijeenkomst georganiseerd voor D66’ers, waarin we in gesprek gingen met Maarten Groothuizen. Hij heeft tijdens de sessie een beeld geschetst van de politieke realiteit van de afgelopen periode en de daarbij behorende dilemma’s voor D66. Tijdens de sessie hebben we veel onderwerpen besproken waaronder de situatie op de Griekse eilanden, de kwaliteiten van asielprocedures in Nederland en arbeidsmigratie.Mooi om te zien dat veel van jullie aanwezig waren en dat er veel interactie was.
Werkgroep integratie
De thema-afdeling zou graag haar leden in aanloop naar de verkiezing 2021 in de gelegenheid stellen om actief bij te dragen aan gedachtevorming binnen de partij. Dit doen we onder andere via onze werkgroepen. Daarnaast beogen de werkgroepen ook lezingen en discussiebijeenkomsten te organiseren in samenwerking met lokale D66-afdelingen en D66 thema-afdelingen. Inmiddels heeft een aantal leden hun interesse in de werkgroep integratie kenbaar gemaakt. Op 28 september vond een een online sessie plaats. De volgende thema’s zijn tijdens de sessie vastgesteld waarmee we aan de slag gaan:
- Integratie en de arbeidsmarkt in tijden van COVID;
- Een progressiever visie op integratie en een breder aanpak;
- Investeren in de sociale infrastructuur vanaf ‘de dag 1’;
- een actievere rol voor de overheid bij het faciliteren van integratie;
- Aanpak institutioneel racisme en discriminatie;
- Legale migratieroutes en burgerinitiatieven;
- Hoe gaat het met oudkomers?
- Wet inburgering 2021
De werkgroep is van plan om in de komende tijden het thema integratie binnen de partij te agenderen, een sterke visie te ontwikkelen en verder te investeren in het thema ‘Samenleven’ met name integratie van nieuwkomers. Dit zal de grondslag zijn voor verdere stappen naar het opbouwen van een platform voor alle geïnteresseerde D66’ers. Ben je nieuwsgierig? neem dan contact met ons op via
[email protected].
Situatie Moria
Met een groot aantal andere bezorgde D66 Leden stuurden we op 9 september een
brief naar Tweede Kamerlid Maarten Groothuizen en naar fractievoorzitter Rob Jetten naar aanleiding van de brand in vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos. Dezelfde brief is door leden van het CDA en de ChristenUnie aangeboden aan hun partijtop. De situatie in Moria is al jarenlang ontzettend schrijnend. We willen dat D66 zich inzet voor een Europees asielbeleid waar alle lidstaten, waaronder Nederland, hun verantwoordelijkheid nemen en de kwetsbare vluchtelingen hier een veilige haven bieden.
Op 26 mei vond onze eerste online ALV plaats. Gert jan Geling nam afscheid van het bestuur, nadat hij zich jarenlang heeft ingezet om van de thema-afdeling en al onze activiteiten een succes te maken. Wij zullen hem zeker gaan missen en zijn Gert Jan dankbaar voor zijn inzet.
Shermin Amiri is gekozen als nieuwe voorzitter. Daphnie Ploegstra en Farieha Mirzada zijn verkozen tot Algemene bestuursleden.

De D66 Thema-Afdeling Samenleven, Migratie en Asiel organiseert in samenwerking met Opfrissing op 3 juli een debat over migratie en identiteit. We hebben een ontzettend mooi panel wat op deze avond komt spreken.
De volgende sprekers zullen op 3 juli aanwezig zijn om met ons van gedachten te wisselen:
- Prof. Dr. Han Entzinger, Emeritus Hoogleraar Migratie- en Integratiestudies (Erasmus Universiteit Rotterdam)
- Prof. Dr. Henri Beunders, Hoogleraar Ontwikkelingen in de publieke opinie (Erasmus Universiteit Rotterdam)
- Dr. Jan van de Beek, Wiskundige en antropoloog
- Kemal Rijken, Politicoloog en publicist
Vanuit verschillende perspectieven zullen deze sprekers met elkaar en met ons op die avond het gesprek aangaan over (de toekomst van) migratie, identiteit. Het evenement zal plaatsvinden bij Akhnaton, Nieuwezijdskolk 25 te Amsterdam, op de avond van 3 juli van 19.00 tot 22.00.

Tot dan!Allereerst de beste wensen voor 2019. Dat dit jaar ook voor D66 weer een mooi jaar mag worden. Als thema-afdeling gaan wij door op de ingeslagen weg en hopen wij ook dit jaar weer talloze bijeenkomsten te mogen organiseren op het gebied van samenleven, migratie en asiel. Op onze eerstvolgende bijeenkomst zal het thema integratie centraal staan.
Integratie raakt de hele samenleving. Volgens minister Koolmees moeten gemeenten hier nu de regie over krijgen. Wat is ervoor nodig dat nieuwkomers lokaal een goede start kunnen maken met werk, taal en opleiding? Hoe investeer je zo in integratie dat alle inwoners er baat bij hebben?
in samenwerking met D66 Rotterdam en de Hans van Mierlo Stichting, organiseren wij een thema-avond over de integratie van nieuwkomers.
We hebben die avond een rijk programma aan sprekers. Ervaringsdeskundigen nemen ons mee in de praktijk van de Rotterdamse aanpak:
Sayida Goedhoop, deelt haar ervaringen en inzichten als directeur van Stichting Nieuw Thuis Rotterdam, een organisatie die Syrische statushouders een thuis in Rotterdam wil geven.
Nadia Arsieni, fractielid voor D66 in Rotterdam tevens woordvoerder integratie, gaat in op de polarisatie rondom migratie en de invloed daarvan op de lokale politiek.
Mirjam Huisman, directeur-bestuurder van VluchtelingenWerk Zuidwest-Nederland, deelt op haar beurt haar perspectief en ervaringen.
En last but not least presenteert Daniel Boomsma van de Hans van Mierlo stichting de hoofdlijnen van de publicatie ‘Van nieuwkomer naar Nederlander, een sociaalliberale visie op migratie, asiel en integratie.
Uiteraard is er voldoende ruimte zijn voor discussie en dialoog met het publiek.
Kortom een avond waarbij het thema van integratie vanuit meerdere invalshoeken wordt belicht.
Graag s.v.p. Wel aanmelden door op ‘Aanwezig’ te klikken bij dit evenement, zodat wij weten op hoeveel mensen we kunnen rekenen.
https://www.facebook.com/events/224204365149268/?active_tab=about

Samenleven, Migratie & Asiel
In Nederland hebben we formeel gezien vrijheid van godsdienst. Je bent vrij om je bij een religie aan te sluiten, of deze te verlaten. Toch voelt in de praktijk zeker niet iedereen zich ook vrij om dit hier te doen. Sterker nog, sommigen personen die uit een bepaalde religie zijn gestapt blijven noodgedwongen in de kast, omdat ze bang zijn voor de gevolgen wanneer ze openlijk voor hun keuze uitkomen. Voor geweld bijvoorbeeld, maar soms nog sterker voor uitsluiting en discrimi
natie door de familie en de bredere sociale omgeving.
Dit alles geldt voor groepen als ex-moslims, die uit de islam gestapt zijn, maar bijvoorbeeld ook voor ex-Refo’s. En als gevolg hiervan, zo werd recentelijk nog gesteld in het Freedom of Thought Report (2018) van de International Humanist and Ethical Union, kunnen we ons wel degelijk zorgen maken over de staat van de vrijheid van godsdienst in Nederland.
Om nader op dit onderwerp in te gaan willen we als D66 Thema-Afdeling Samenleven, Migratie en Asiel hier een politiek café over organiseren. In dit politiek café willen we nader ingaan op vragen als: Hoe vrij ben je in Nederland om je religie te verlaten? Met wat voor vormen van uitsluiting en discriminatie kun je in aanraking komen? In hoeverre speelt deze problematiek ook onder vluchtelingen? En op de Bible Belt? En wat kan eraan gedaan worden? We zullen dit doen aan de hand van verhalen van en discussie tussen drie sprekers:
Marije van Beek. Journalist voor Trouw die veel heeft geschreven over ex-moslims, maar ook goed bekend is met de problematiek van ex-Refo’s, en in die in zal gaan op de verschillen en overeenkomsten tussen deze twee groepen.
Sahar Hossini. Sahar kwam als vluchtelinge vanuit Iran naar Nederland, en zal vanuit die hoedanigheid vertellen over haar eigen ervaringen.
Nora (pseudoniem), een in Nederland geboren en getogen ex-moslima die eveneens zal vertellen over haar eigen ervaringen, maar die ook in zal gaan over hoe er in breder islamitisch Nederland wordt gedacht over het verlaten van de religie.
Het politiek Café zal plaatsvinden in de Stadsbrasserie Rotterdam, op woensdag 12 december. We vangen aan om 19.00. Het programma is als volgt:
19.00 Opening
19.10 Sprekers vertellen hun verhaal
19.40 Paneldiscussie tussen de sprekers
20.00 Vragen en discussie met de zaal
20.30 Borrel (op eigen kosten)
U bent allen uiteraard van harte welkom. Graag s.v.p. Wel aanmelden door op ‘Aanwezig’ te klikken bij dit evenement, zodat wij weten op hoeveel mensen we kunnen rekenen.
Politiek Café over Uitsluiting en Discriminatie van Ex-gelovigen
Hartelijke groet en tot ziens op 12 december.
Het bestuur van de Thema-Afdeling Samenleven, Migratie en Asiel
Beste leden van thema-afdeling Samenleven, Migratie en Asiel,
Hierbij zouden we jullie graag willen herinneren aan onze derde Algemene Ledenvergadering van dit jaar. Deze zal plaatsvinden op woensdag 26 september ,vanaf 19.00 uur in Den Haag, op het Landelijk Bureau van D66. De exacte zaal zal per volgende mail gecommuniceerd worden.
Op de ALV mogen we dit keer Tweede Kamerlid Maarten Groothuizen verwelkomen, die, samen met zijn beleidsmedewerkster Claartje Engelaar, kennis zou willen maken met de Thema-Afdeling, en met ons in gesprek zou willen gaan over de thema’s asiel en migratie waarover hij in de fractie het woord voert.
Verder zal op deze ALV zowel een nieuwe Secrataris als een nieuwe Penningmeester zal worden gekozen. Dus, ben jij enthousiast en gemotiveerd en ben jij de komende drie jaar gemiddeld enkele uren in de week beschikbaar? Stuur dan uiterlijk 23 september een e-mail waarin je je motivatie voor je sollicitatie toelicht en kort aangeeft wat je achtergrond is en over welke relevante kennis en ervaringen je beschikt. Deze e-mail kun je sturen naar
[email protected]. De kandidaten worden uiterlijk 25 september bekend gemaakt. Tijdens de ALV van 26 september zal de verkiezing plaatsvinden.
We hopen dat jullie als leden na het lezen van de mail net zo enthousiast zijn als wij, en dat we jullie morgen terug zullen zien. Hopelijk tot dan!
Met vriendelijke groet,
Het bestuur
Gert Jan Geling
Serap Akbaba
Shermin Amiri

Beste leden van thema-afdeling Samenleven, Migratie en Asiel,

Het jaar 2018 is weer volop aan de gang en dus wordt het hoog tijd voor tweede Algemene Ledenvergadering van dit jaar. Deze zal plaatsvinden op dinsdag 12 juni vanaf 19.00 uur in Gouda, in het Huis van de Stad,
Burgemeester Jamesplein 2, 2803 PG Gouda. De zaal is de Oostzaal, 2.03. Leden van D66 Gouda zullen ook hierbij aanwezig zijn.
Het zal een volle en interessante avond worden, want met het op handen zijnde vertrek van onze Penningmeester en de actualiteiten hebben we veel te bespreken.
Ten eerste zullen we tijdens het ALV afscheid nemen van onze huidige Penningmeester, Jordy Krasenberg, die de afgelopen 3 jaar zich hard heeft ingezet om van deze thema-afdeling een (financieel) succes te maken. Hier is hij goed in geslaagd, en we vinden het dan ook erg jammer dat hij zal vertrekken. Maar tegelijkertijd biedt dat ook weer nieuwe mogelijkheden, omdat op de ALV een nieuwe Penningmeester zal worden gekozen. Dus, ben jij enthousiast en gemotiveerd en ben jij de komende drie jaar gemiddeld enkele uren in de week beschikbaar? Stuur dan uiterlijk 10 juni een e-mail waarin je je motivatie voor je sollicitatie toelicht en kort aangeeft wat je achtergrond is en over welke relevante kennis en ervaringen je beschikt. Deze e-mail kun je sturen naar
[email protected]. De kandidaten worden uiterlijk 11 juni bekend gemaakt. Tijdens de ALV van 12 juni zal de verkiezing plaatsvinden.
Zoals altijd hebben we voor onze ALV ook een spreker uitgenodigd om met ons in gesprek te gaan over een actueel thema. De spreker die we dit keer mogen verwelkomen is Rik Scheele, Hoofd Veiligheid en Wijken en inclusief Stadstoezicht bij de Gemeente Gouda. Met hem zullen we onder meer in gesprek gaan over het thema polarisatie, en actuele zaken voor onze Thema-Afdeling die lokaal spelen in Gouda.
We hopen dat jullie als leden na het lezen van de mail net zo enthousiast zijn als wij, en dat we jullie terug zullen zien op 12 juni. Hopelijk tot dan!
Met vriendelijke groet,
Het bestuur
Gert Jan Geling; Voorzitter
Farieha Mirzada; Secretaris
Jordy Krasenberg; Penningmeester
Serap Akbaba; Bestuurslid Netwerken
Shermin Amiri; Bestuurslid Evenementen