Motie alternatief scenario bestuurlijke en ambtelijke huisvesting: AANGENOMEN

Tijdens het interpellatiedebat van 25 april jl. omtrent Sabic en Huis aan de Markt hebben D66, GroenLinks-PvdA, CDA en gob een motie ingediend die het college de ruimte geeft om tot 1 juli 2024 de unieke kansen inzake het alternatieve huisvestingsscenario te onderzoeken.

Sabic Europe Hoofdkantoor Sittard en ontwerp Huis aan de Beeld: Erwin Minkenberg en Gemeente Sittard-Geleen

Sabic-hoodkantoor

In de besloten raadssessie van 21 maart 2024 werd de raad in positie gebracht om haar visie te geven over het mogelijk aankopen van het Sabic Europe hoofdkantoor te Sittard als alternatief van het reeds eerder vastgestelde ambtelijke huisvestingsplan — onderdeel van het gemeentelijke huisvestingsdossier. De D66-fractie heeft het college van B en W voorzien van een positief advies om deze onderhandelingen — die een college bevoegdheid zijn — voort te zetten en later terug te komen bij de gemeenteraad. ”Het is goed dat een college tussentijds alle opties tegen het licht houdt als zich bijzondere situaties voordoen in het algemeen belang van onze stad. Naast de positieve effecten ervan, vindt D66 dit ook een logisch scenario om te verkennen — aangezien wij als gemeente in 2003 €4,2 mln. gemeenschapsgeld hebben betaald om Sabic zich in Sittard te laten vestigen. Het is mooi als dit iconisch gebouw via deze weg weer publiekelijk terugkomt in handen van de stad.”, aldus D66-fractievoorzitter Pepijn Pi Van de Venne.

Aankoop Sabic

Tot teleurstelling van D66 hebben de onderhandelingen inzake het Sabic hoofdkantoor nog geen gewenst resultaat bereikt die tot een overeenstemming/akkoord hebben geleid tussen de gemeente Sittard-Geleen en Sabic. Onze fractie mist bij Sabic enige loyaliteit aan de stad in deze onderhandelingen. Juist — en zo is al eerder aangegeven — omdat Sabic 4,2 mln. gemeenschapsgeld heeft ontvangen voor dit iconische pand.

Motie

Waar de rechtse oppositiepartijen partijen Lokaal Sittard-Geleen-Born, SPA en Burger Centraal (ex-FVD) enkel het college als zondebok willen afschilderen en dogmatische standpunten aanhouden in dit dossier, wil D66 juist dat het college laat zien dat het — naast het zijn van een betrouwbare overheid —  een responsieve overheid is en kansen aangrijpt wanneer deze in het belang zijn van de stad en inwoners. Om hier uitvoering aan te geven dient D66 samen met GroenLinks-PvdA, CDA en gob een motie in om ruimte te houden voor dit unieke Sabic-scenario. De motie werd door een ruime meerderheid en vele raadsleden aangenomen.

Als nuance vindt D66 het belangrijk om de vaart erin te houden en dat realisatie van de ambtelijke en bestuurlijke huisvestingsplannen ook op korte termijn start met de uitvoering. Eeuwig de tijd nemen en wachten tot ontwikkelingen zich voortdoen binnen het alternatief scenario kan ook niet, dat resulteert in vertraging van de uitvoering; iets dat ook geld kost. Vandaar dat de motie een kort-naderende deadline heeft van 1 juli 2024.

Huis aan de Markt

Ook is er in de raadsvergadering van 25 april nog gesproken over het Huis aan de Markt. D66 kan ook daar tevreden zijn. Als fractie zien we dat het college de D66-CDA motie inzake het realiseren van een historische gevel — met elementen van het oude Stadhuis Sittard — uitvoert. Daarmee wordt recht gedaan aan de wens van onze inwoners om op de plek van het oude V&D-pand weer een passend aanzien voor de markt te creëren.