Europadag 2024!

Vandaag is een bijzondere dag, namelijk: Europadag. Een dag ter herinnering aan de Schumanverklaring van 9 mei 1950. Deze verklaring legde de basis voor de Europese eenwording op ons continent, wat later resulteerde in de Europese Unie zoals wij die vandaag de dag kennen en liefhebben. Leon Vaessen en Pepijn Pi Van de Venne gaan daarom over tot actie op deze speciale Europadag.

Beeld: D66

Schriftelijke vragen Europadag in Sittard-Geleen

Als Europese stad is Sittard-Geleen omringd met de landsgrenzen van België en Duitsland. Sittard-Geleen kenmerkt zich als Limburgse grensstad die zich actief bezighoudt met internationale samenwerking binnen de Euregio en de daarin bestaande samenwerkingsverbanden. Op deze mooie Europadag complimenteert de D66-fractie ook graag het college van B en W. D66 is verheugd met de pro-Europese houding van het college waarmee het acteert in de Euregio. Sittard-Geleen straalt dit actief uit in haar handelen en qua profilering als stad. Dat ziet D66 graag.

”Europees denken, voelen en doen gaat verder dan grensoverschrijdende samenwerking hier vlak over de grens en binnen de Euregio. Het gaat ook over de relatie die wij als stad hebben met de Europese Unie (EU) en haar instanties” aldus D66-fractievoorzitter Pepijn.

Tijdens de begrotingsbehandeling afgelopen november zijn de banden met de EU door de gemeenteraad opgenomen in de begroting, via een amendement. Daarom, op Europadag, is D66 benieuwd naar hoe deze relatie tussen de gemeente Sittard-Geleen en de EU er concreet uitziet en welke goede voordelen dit heeft voor onze inwoners. Gezien dit alles heeft de D66-fractie de volgende vragen aan het college van B en W:

Race to Aachen (D66 short-film)

Tijdens Europadag 2023 brachten Leon Vaessen en Pepijn Pi Van de Venne een korte film uit als ‘Top Gear Challenge’ naar Aken (Race to Aachen), om het ‘Europa-verhaal’ laagdrempelig onder de aandacht te blijven brengen. In deze film laten zij zien wat er nog moet gebeuren op internationale mobiliteit.

RACE TO AACHEN — Europe Day Special (D66)

RACE TO AACHEN Beeld: D66

Schriftelijke vragen Statenlid Vaessen

Waar Leon vorig jaar nog via de short-film aandacht vroeg voor internationale mobiliteit in de vorm van de intercity Eindhoven-Aken, ligt er nu wederom vertraging op de loer voor deze mobiliteitsverbinding als het aan sommige stakeholders ligt. ”We komen al tien jaar geen stap verder in dit dossier, ondanks alle inzet van de Provincie Limburg en ondanks verschillende kamermoties. De Provincie heeft flink geïnvesteerd in de infrastructuur tussen Heerlen en de grens. In de concessie-afspraken is vastgelegd dat onze vervoerder materieel moet hebben dat ook op het Duitse (en Belgische) net moet kunnen rijden. Alle jaren voorbereiding hebben geleid tot een spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf en elektrificatie van Landgraaf-grens. Onze vervoerder rijdt al een tijd met tri-courant materieel tussen Maastricht, Heerlen en Aachen” aldus Leon. Lees de schriftelijke vragen van D66 hieronder.