Voorwoord van de Nieuwsbrief Juni 2022

In de afgelopen maanden is er gewerkt aan een geactualiseerde ruimtelijke agenda. Die delen wij graag met u via onze site en via de nieuwsbrief. Mariëtta Buitenhuis heeft op ons verzoek (en samen met een klein team van deskundigen) de eerdere agenda van enkele jaren geleden aangepast en bij de tijd gebracht. Met accenten die relevant zijn voor stad en land. Die zijn naar mijn mening ook goed te gebruiken bij het bediscussiëren en opstellen van nieuwe verkiezingsprogramma’s voor de komende provinciale verkiezingen. En voor onze mogelijke inzet vanuit de Tweede Kamer. Nog voor de zomer bieden we de nieuwe agenda daarom aan ons Kamerlid Faissal Boulakjar aan. Maar geen misverstand: als het over de inrichting van de ruimte en de kwaliteit, duurzaamheid en aantrekkelijkheid van de fysieke leefomgeving gaat, doen de provincies en onze inzet vanuit D66 voor de ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de provincies er zeker toe.

Ook de Van Mierlo Stichting (VMS) heeft een document opgesteld die ook daarvoor kan worden gebruikt. Onder de titel “Ruimte voor rechtvaardigheid” reikt de VMS een visie en enkele sociaal-liberale waarden aan in relatie tot wonen, mobiliteit, natuur, landschap, verstedelijking en de fysieke leefomgeving als geheel. Ik heb daaraan namens de themaafdeling met plezier bijgedragen. Een ding is helder: ruimtelijke ordening leeft binnen onze partij. En dat past bij de grote maatschappelijke aandacht en onrust die onder andere het opstellen van windturbines en aanleggen van datacenters oplevert. Ook de noodzaak om voor nieuwe woningen en mogelijk ook nieuwe locaties daarvoor te zorgen en het realiseren van nieuwe distributiecentra leidt ook binnen onze partij voor een roep om meer ruimtelijke regie.

Beide documenten inspireren en kunnen helpen scherpe keuzes te maken vanuit Den Haag, maar ook vanuit provincies en gemeenten. Opdat die hun eigen sterktes benutten en versterken en op die manier de ruimtelijke diversiteit en kwaliteit van ons land laten toe- in plaats van afnemen. Maar ook opdat in het hele land voor een zekere ‘basiskwaliteit’ wordt gezorgd. Veilige en gezonde woon-, werk- en leefomstandigheden zijn immers in bijvoorbeeld de Rijnmond, de IJmond, het Noordzeekanaalgebied, Zuid-Limburg en onze stedelijke gebieden net zo belangrijk als in minder verstedelijkte gebieden. En dat geldt ook voor zorg en voor kansen op persoonlijke ontplooiing en werk. In sommige delen van ons land moeten we opletten dat we een zekere basis blijven garanderen. Ruimtelijke keuzes kunnen eraan bijdragen alle inwoners van ons land perspectief te bieden én de ruimtelijke kwaliteit van ons land te vergroten. Beide stukken raad ik u dan ook van harte aan!

We komen elkaar vast en zeker weer tegen. Maar als voorzitter zet ik er dus een streep onder. Het ga u allen goed!Het bestuur van de  thema-afdeling Ruimte & Mobiliteit ondergaat trouwens in de komende maanden een aantal wisselingen. Ikzelf beëindig mijn activiteiten voor de thema-afdeling om mij volledig op mijn nieuwe functie als stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Zuid te kunnen gaan richten. Hein Struben neemt mijn functie daarom binnenkort waar. En de thema-afdeling staat open voor nieuw bloed. Hebt u interesse en wilt u meedenken en zorgen voor concrete initiatieven en aanbevelingen op gebied van mobiliteit en ruimte, dan bent u van harte welkom. Daarmee kunnen we onze volksvertegenwoordigers en bestuurders lokaal, provinciaal en nationaal ook in de komende tijd prikkelen en actief ondersteunen. Mail of bel daarvoor met Lara Zomer of Vincent Luijnenburg.

Bart Vink (Voorzitter)
22 juni 2022