Inleiding
Maak ten eerste onderscheid tussen stedelijke en niet stedelijke gebieden. Openbaar vervoer en nieuwe concepten als deelmobiliteit en service gerichte systemen zijn vanwege de omvang en dichtheid van bevolking in stedelijke gebieden daar eerder rendabel te maken.
Het aantal inwoners in de steden blijft toenemen. De ruimte wordt intensiever gebruikt met gevolg grote uitdaging voor stedelijke mobiliteit. Veel steden zijn bezig om het leefklimaat te verbeteren door ‘zero emissie’-zones in te stellen en het aantal parkeerplaatsen terug te brengen. Tegelijkertijd vraagt het landelijk gebied evenzeer
om aanpassing naar duurzame bereikbaarheid. De auto zal daar een grotere rol blijven spelen.
Belangrijk is om te beseffen dat mensen zich verplaatsen omdat de activiteit die ze willen uitvoeren (school, werk, recreatie, sport, gezondheidszorg enzovoort) zich op een andere plek bevindt. Dit geldt ook voor goederen: die worden meestal op een andere plek geproduceerd dan waar ze gebruikt worden.
Besef ook dat mensen die zich verplaatsen in een vervoermiddel door snelheid en massa een veiligheidsrisico zijn. Daarom neemt verkeersveiligheid en beperking van snelheid in de steden een belangrijke plaats in het landelijk verkiezingsprogramma van D66. Dat heeft invloed op inrichting van de publieke ruimte en vraagt om beïnvloeding van gedrag van mensen.