Geen overhaaste bezuinigingen op cultuur

Tijdens de raadsvergadering van 11 juli 2024 heeft de fractie van D66 ervoor gepleit om geen overhaaste beslissingen te nemen over de bezuinigingen op cultuur. Het pleidooi van D66 kreeg de steun van alle fracties.

Eerst cultuurnota

Het college had voorgesteld om nu alvast te besluiten over bezuinigingen op cultuur vanaf 2027. Er zou dan geen ruimte meer zijn om de ambities op het gebied van cultuur vanaf 2027 uit te voeren. Het opstellen van een nieuwe cultuurnota – waarin het cultuurbeleid van de gemeente wordt opgeschreven – zou dan ook niet veel zin hebben. Nu wordt volgend jaar eerst de nieuwe cultuurnota gemaakt, en kan op basis daarvan door de gemeenteraad verder afgewogen worden welke bezuinigingen op cultuur nodig zijn.

Bezuinigingen

Tijdens de vergadering van 11 juli besprak de gemeenteraad de kadernota. Met de kadernota geeft de gemeenteraad richtlijnen aan het college hoe de begroting voor volgend jaar opgesteld moet worden. Dit jaar waren er ook de nodige bezuinigingen voorgesteld, waaronder dus op cultuur. Maar er lag ook een voorstel om de ozb met ingang van 1 januari met 6% te indexeren.

Ook intern

D66 vindt het belangrijk om eerst te kijken wat je kunt bezuinigen door middel van efficiency-maatregelen in de bedrijfsvoering van de gemeente, voordat je bezuinigingen gaat doorvoeren die de inwoners raken. Daarom vindt de fractie het jammer dat er niet eerst is gekeken naar bezuinigingen op bijvoorbeeld de huisvesting van de gemeente. Dit gaat nu komend jaar wel gebeuren. Komende maanden wordt er ook gekeken naar mogelijke interne bezuinigingen. Dit was een pleidooi van de VVD dat we van harte hebben ondersteund. In dat kader besluiten we ook pas over een eventuele indexatie van de ozb als in november dit onderzoek is uitgevoerd.