Verkiezingsprogramma overhandigd aan Provinciale Staten fractie

Namens de D66 fractie in de Provinciale Staten van Gelderland heeft Statenlid Stan Hellegers het verkiezingsprogramma opgehaald bij onze lijsttrekker Camiel Vanderhoeven.

Camiel Vanderhoeven overhandigt het verkiezingsprogramma aan Stan Hellegers

Beeld: D66

De Provinciale Staten fractie vindt het belangrijk om bij de lokale afdelingen de vinger aan de pols te houden en te weten wat er in de verschillende gemeentes speelt. Vandaag hebben de Statenleden bij alle afdelingen in Gelderland de verkiezingsprogramma’s opgehaald. Uiteraard hebben Stan en Camiel daarbij een aantal belangrijke thema’s besproken.

Energietransitie

In het gesprek kwam natuurlijk de energietransitie aan bod. Wat D66 betreft gaat de gemeente Oude IJsselstreek hierin regionaal een voortrekkersrol vervullen om gezamenlijk echt een halt toe te roepen aan de opwarming van de aarde.

Centraliseren en Decentraliseren

Ook is gesproken over de ideeën die D66 Oude IJsselstreek heeft om enerzijds meer zaken te centraliseren, bijvoorbeeld door bepaalde bevoegdheden van de gemeentes aan de Achterhoek Raad over te dragen, maar om als voorwaarde om dat mogelijk te maken ook zaken te decentraliseren, en buurten bijvoorbeeld meer zeggenschap en een eigen budget te geven. Zo voorkomen we dat de overheid een ver-van-mijn-bed show wordt.

Woningbouw

Uiteraard is ook het onderwerp woningbouw niet onbesproken gebleven; waar het een paar jaar geleden nog bijna onmogelijk was je huis te verkopen, is het nu bijna onmogelijk om een woning te vinden. Uiteraard is het belangrijk dat we nu bijbouwen, maar we moeten de lange termijn niet uit het oog verliezen om te voorkomen dat we over een paar jaar opnieuw met onverkoopbare woningen zitten.