Verkeer

Op het gebied van verkeer zou gekeken moeten worden vanuit een voorkeursvervoersmiddel voor het vervoersdoel. Waar die voorkeur bij veel partijen arbitrair is, heeft D66 wel een voorkeur. Hoe duurzamer het kan, hoe beter. Kortom, we stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets.

Verkeerscirculatie

De doorstroming van het verkeer moet zo soepel mogelijk verlopen. Zoals hiervoor al beschreven zou hier in vrijwel alle gevallen de duurzame en gezonde optie een relatief voordeel moeten krijgen. Een uitzondering zou gemaakt kunnen worden voor de doorgaande wegen. Daarbij moet echter wel aandacht zijn voor de plaatsen waar verkeersstromen zich kruisen.

Er liggen enkele uitdagingen en onzekerheden. Gedacht kan worden aan de impact van de verlegging van de afslag bij Wezep van de A28. Hier moet actief gelet worden op de werkelijke effecten ten opzichte van de verwachte effecten. Uiteraard moet er adequaat gereageerd worden op de ontstane situaties. Blijft de doorstroming nog steeds even goed als voorheen?

Een andere uitdaging blijft de rol van de auto in het centrum van Oldebroek. Een langlopend thema , met veel geschiedenis en verschillende belangen. De huidige opzet van het centrum is op dit moment verre van perfect. Een verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/uur zou een mogelijke oplossing zijn om de veiligheid en de doorstroming van het verkeer te bevorderen.

Openbaar vervoer

De gemeente zal moeten (blijven) sturen op een mooie aansluiting op het OV-netwerk en daarbij ook zorg te dragen voor het ‘deur-tot-deur’ vervoer. Een aantal plekken in de gemeente is lastig te bereiken per OV. Daarnaast is het voor sommige inwoners überhaupt een uitdaging om gebruik te maken van het OV. De gemeente kan hier grote stappen maken en het OV aantrekkelijker maken in gemak en gebruik voor veel inwoners.

Vanuit de provincie zijn er diverse initiatieven genomen, maar die initiatieven hebben wel de juiste input nodig vanuit onze gemeente.

Lelystad Airport

Dit is een onderwerp waar de gemeente niet over gaat, maar als het aan ons ligt hoeft het vliegveld in Lelystad überhaupt niet open. En zeker niet zoals de plannen nu nog zijn, met laagvliegroutes waar onze inwoners te weinig invloed op hebben.

Van ons mag verwacht worden dat we hier, waar mogelijk, tegen blijven optreden. Dat kan in de vorm van opdrachten aan het gemeentebestuur om contact te houden/leggen met verschillende instanties, maar ook gaan wij hier onze Kamerfractie op blijven bevragen.

Fiets

Al eerder spraken we over de fiets. Als gemeente op de Veluwe, met veel kansen op het gebied van toerisme, is het fietsverkeer zeer belangrijk. Er is sprake van de aanleg van fietssnelwegen, daar zou op aangesloten kunnen worden als de kans zich voordoet. Het is zelfs denkbaar om daar een voortrekkersrol in te spelen als gemeente.

Dit is niet alleen goed voor de mensen uit de omgeving die van en naar onze gemeente komen voor woon- en werkverkeer, maar ook voor mensen om gemakkelijker naar onze gemeente toe te komen om te recreëren. Een voordeel kan zijn dat er minder parkeerproblemen ontstaan rondom de toegangsplekken van de natuurgebieden. Met dien verstande dat er wel een investering nodig is voor fietsparkeerplaatsen op diezelfde plekken.