Beleidskader Levendig Brabant 2030

Oordeelsvormende bijeenkomst

Voorzitter,

D66 is blij met het beleidskader Levendig Brabant 2030, want D66 hecht veel waarde aan cultuur sport. De genoemde ambities in het beleidskader bieden wat ons betreft een goede basis voor een nieuwe uitvoeringsagenda. Cultuur verbindt, inspireert en verwondert. Daarom vindt D66 dat iedere Brabander, van jong tot oud, in aanraking moet komen met cultuur. Niet alleen als consument, maar vooral ook als deelnemer.

Het Brabantse culturele ecosysteem

Daarmee komen we op het Brabantse culturele ecosysteem. Om dit ecosysteem goed te laten werken, is een stevige en gezonde voedingsbodem nodig. En die voedingsbodem begint inderdaad met ‘de basis op orde’. Voor deze gezonde basis is het noodzakelijk om te focussen op cultuureducatie, participatie en amateurkunst. De rol die de provincie daarin wil aannemen, is nog niet helemaal duidelijk. Hoe gaat de gedeputeerde zorgen dat een vroege kennismaking met kunst en cultuur bijdraagt aan de creatieve ontwikkeling van kinderen? En dat kinderen daar hun hele leven lang de vruchten van plukken? Verdient cultuureducatie niet veel meer een prominente plek in het curriculum van het basisonderwijs? Dus onder schooltijd: net als taal en rekenen?

Maatschappelijke impact

Verder vindt D66 het belangrijk dat nieuwe, jonge makers de kans krijgen om cross-over projecten te realiseren. De denk- en innovatiekracht uit de creatieve sector kan goed gecombineerd worden met sport, techniek, zorg, natuur en klimaat. Hoe gaat de gedeputeerde zorgen voor genoeg investeringen? Vooral ook vanuit de andere sectoren? Denk aan economie, talentontwikkeling en de arbeidsmarkt. Gebruikmaken van de culturele sector bij grote maatschappelijke opgaven is immers meestal een win-win situatie.

Intrinsieke waarde van kunst en cultuur

Voorzitter, de nadruk ligt nogal op ‘cultureel ondernemerschap’ en het trekken van zo veel mogelijk bezoekers. Op zich goed, maar laten we ook meer gaan letten op de ‘Brede Welvaart van mensen’. Cultuur hoeft niet altijd ‘zichtbaar’ geld op te leveren. We hebben in de coronaperiode en ook daarvoor kunnen zien dat cultuur erg belangrijk is voor het welzijn van mensen en aanzet tot nadenken en reflectie. Dat moet dus ook, waar nodig, financieel ondersteund worden.

Sport en Vrije Tijd

Voor D66 zijn ook sport en vrije tijd zeer belangrijke thema’s. Net als cultuur. Juist vanwege Brede Welvaart, juist vanwege gezondheid. In Den Haag hebben wij zelfs een voetbalinternational (Jeanet van der Laan) als Tweede Kamerlid! En D66 heeft een eigen Thema-afdeling Sport en Bewegen.

Voorzitter, ik rond af. D66 stelt dat met name het culturele ecosysteem in balans moet zijn. Juist nu.