Oekraine

Onderwerp: Opvangen Oekraïense vluchtelingen
Toelichting:
Met verbijstering en treurnis hebben wij de ontwikkelingen in Oekraïne gevolgd. De eerste grootschalige oorlog in Europa sinds Tweede Wereldoorlog markeert een zwarte bladzijde in onze naoorlogse geschiedenis. Inmiddels zijn naar schatting al zeker 500.000 vluchtelingen de grens over gestoken. Mensen die een onderkomen nodig hebben, een veilige plaats om te verblijven.
Het COA heeft afgelopen zondag een oproep gedaan aan gemeenten om meer opvanglocaties beschikbaar te stellen. Een zelfde verzoek heeft ook de heer Polman, CvdK van Zeeland, gedaan. Een artikel van de PZC rapporteerde vandaag dat veel opvanglocaties eerder zijn afgewezen maar mogelijk alsnog, gezien de keiharde nood, geschikt zouden kunnen zijn.
Gezien het bovenstaande hebben wij de volgende vragen:
Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Vraag 1

Staat Middelburg klaar om Oekraïense vluchtelingen op te vangen?

Vraag 2

Is uw college reeds in contact met het COA n.a.v. de vluchtelingenstroom uit Oekraïne? Zo ja, kunt u hierover iets delen met de raad?

Vraag 3

Van meerdere kanten ontvangen wij signalen dat onze inwoners ruimte beschikbaar hebben/willen stellen om vluchtelingen te huisvesten. Ontvangt het college deze signalen ook en zo ja, wat kan uw college betekenen in het doorzetten van deze signalen richting het COA?

Vraag 4

Is er op dit moment voldoende capaciteit om vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen?

Vraag 5

Heeft u een overzicht van potentiële opvanglocaties die eerder ongeschikt zijn verklaard maar die mogelijk, gezien de urgentie, alsnog in gebruik zouden kunnen worden genomen of gebruiksklaar zouden kunnen worden gemaakt?

Vraag 6

Indien kaderstelling en/of financiering beperkingen vormen, heeft u de raad nodig om capaciteit op te schalen?

Gezien de urgentie van het onderwerp verzoeken wij u deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.