Leefbaarheid

Iedere inwoner van deze gemeente woont graag in een veilige en opgeruimde omgeving. Verkeersveiligheid, parkeerfaciliteiten, recreatiemogelijkheden; voorbeelden van onderwerpen die invloed hebben op de leefbaarheid. Inwoners en gemeente zijn daar samen verantwoordelijk voor. Een mooi voorbeeld van samenwerking is dat iedere inwoner zijn steentje bijdraagt, bijvoorbeeld door zijn eigen buurt netjes te houden, en de gemeente dat faciliteert door materiaal, kennis en ondersteuning beschikbaar te stellen. In sommige delen van de gemeente is het van belang snel te investeren in parkeermogelijkheden voor zowel inwoners als bezoekers. Denk aan de stad Medemblik als toeristische trekpleister in deze regio. Parkeergelegenheid is daar momenteel een groot knelpunt.

Veiligheid en handhaving

Veiligheid is een voorwaarde voor een vrije samenleving. Hoe veiliger de gemeente, hoe vrijer. Iedere inwoner van de gemeente Medemblik moet het gevoel hebben een touwtje uit de brievenbus te kunnen laten hangen. Meer veiligheid krijg je niet door meer controle, maar juist door meer preventie. Daarom moet er een intensieve
samenwerking komen tussen handhavers, inwoners, zorg en onderwijs. Het geweldsmonopolie moet bij de politie blijven. D66 wil niet dat uit geld- of capaciteitsgebrek taken van de politie naar Boa’s gaan. Wel moeten Boa’s de juiste middelen en ondersteuning krijgen om hun taken nog beter uit te voeren.

Digitaal seksueel geweld (voornamelijk onder jongeren) mag nooit normaal worden. Ook hier moet worden ingezet op preventie door middel van voorlichting, vertrouwenspersonen en hulp voor slachtoffers. Ook bij huiselijk geweld wil D66 dat slachtoffers zo snel mogelijk geholpen worden. Wachtlijsten zijn daarbij uit den
boze. Veiligheid in de wijken en kernen is van groot belang. De wijkagent speelt daarin een grote rol. Die moet in zijn/haar taak ondersteund worden. Ook zouden jeugdwijkagenten ingezet kunnen worden. Maar politie alleen is niet genoeg in een wijk of kern. Hoe de wijk of kern eruitziet is ook belangrijk. Hij moet open, groen en vriendelijk zijn. Uitstraling werkt preventief. Zowel de gemeente als de inwoners hebben de verantwoordelijkheid om die uitstraling op orde te brengen en te houden.

Ondermijning is een probleem in heel Nederland dus ook in onze uitgestrekte gemeente. Criminele ondermijnende activiteiten zijn in het buitengebied minder zichtbaar omdat er minder toezicht is. Juist in het buitengebied zijn plekken die een gelegenheid geven tot criminaliteit. Medemblik moet er scherp op zijn dat ondermijning wordt voorkomen. Dat kan door onder andere door een toezichthouder ondermijning, een verbeterde (regionale)informatiepositie, betere samenwerking tussen instanties en het aanpakken en voorkomen van verloedering van bedrijventerreinen.

Aandacht voor verkeersveiligheid

De gemeente drukt de verantwoordelijkheid rondom de verkeersveiligheid bij de burgers. Verschillende werkgroepen zijn er in de gemeente gestart rondom het thema ‘verkeersveiligheid’. Deze groep van vrijwilliger doen snelheidsmetingen, observeren, analyseren en komen met oplossingen. Het effect van deze vrijwilligers is wat ons betreft helaas te laag. Dat lage effect komt zeker niet door de inzet van deze vrijwilligers. Dit lage effect wordt veroorzaakt door de kaders die de gemeente heeft gesteld rondom het belangrijke thema ‘verkeersveiligheid’. Inwoners oproepen om ‘feedback’ te geven op de hardrijders. Wij willen onderzoeken of met
slimme technieken en methodes het gedrag van het individu positief kan worden beïnvloed. Én juist dan, met zo’n aanbod, zijn die buurtbewoners die hard hebben gewerkt in de werkgroepen van groot belang; want juist zij weten wat wel en niet werkt van de van het aanbod en worden de kaders die de gemeente biedt tastbaar en
concreet. Dit alles met het doel om te komen tot een verkeersveiligheid die recht doet aan alle soorten vervoer;
van trekker tot elektrische fiets en van step tot vrachtwagen.

Onkruidbeheer doen we samen, zonder chemicaliën

Terecht is besloten dat overheden geen onkruidbestrijding met chemische middelen meer mogen uitvoeren. Wij lopen wel aan tegen het probleem dat duurzame methoden hogere kosten meebrengen. Het onderhoud staat daardoor op een te laag pitje; extra financiële middelen is wenselijk. De aanblik van onze straten en stoepen
lijdt daaronder. Een verzorgde openbare ruimte is nodig, anders ligt verdere verloedering op de loer. Wij willen hier de volgende periode duidelijke stappen zetten. Bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van materiaal om onkruidbeheer door inwoners zelf uit te laten voeren.

Parkeren Medemblik

Al jaren wordt gesproken over de inrichting van het centrum van de stad Medemblik. Knopen doorhakken blijkt steeds weer moeilijk. De gemeenteraad heeft in 2019 besloten tot de aanleg van een groot buitendijks parkeerterrein voor bezoekers en werknemers van buiten de stad. Ook gaat gewerkt worden richting vergunning parkeren voor bewoners van de oosthoek. Dit alles loopt veel te traag. Deze stappen moeten nu snel worden gezet. Het vergunning parkeren moet worden uitgebreid naar het hele historische centrum en de omliggende
woonwijken. Daarmee kan ook een waterbedeffect worden vermeden. Het is redelijk dat voor het verlenen van parkeervergunningen een kostendekkende vergoeding wordt gevraagd. De gemeentelijke financiën noodzaken daartoe en de bewoner krijgt er een betere parkeermogelijkheid voor terug.

Recreatie IJselmeer

Het IJsselmeer is een uniek stuk natuur in onze gemeente. Veel plekken om het meer lenen zicht voor een combinatie van recreatie en natuur; denk aan aanlegsteigers bij recreatiepunten als De Zoete Zee. Wij willen bijvoorbeeld mogelijkheden bij het kommetje van Andijk verder onderzoeken. Met de verschillende belanghebbende partijen willen we om de tafel om te kijken hoe dit een plek kan worden om te recreëren waarbij er ook ruimte is voor natuur.

Nieuwstraat autoluw

De Nieuwstraat is Medemblik is een historische straat waar veel potentie inzit. Toen de straat ontstond waren er nog geen auto’s, op dit moment zijn automobilisten de hoofdgebruikers. Door tijdens de zomermaanden in de weekenden auto’s te minderen ontstaat er een ander gebruik van de straat. Voetgangers krijgen de ruimte, terrassen kunnen worden uitgebreid en er ontstaan mogelijkheden voor inwoners en ondernemers. De Nieuwstraat moet een ‘groene’ straat worden.