Onderwijs: groeiend, flexibel, toegankelijk voor iedereen, zorgzaam en effectief

✔ Diversiteit in onderwijs
✔ Realisatie HBO-/WO- en uitbreiding van MBO-onderwijs
✔ Huisvesting scholen
✔ Kwaliteit van onderwijs
✔ Duurzaamheid in onderwijs

Diversiteit in onderwijs

Met de groei van het aantal inwoners moeten er bij uitbreiding voldoende basisscholen zijn.We bieden ruimte aan een extra middelbare school in verband met groei van de stad. Speciaal onderwijs is met Stichting Eduvier voldoende in de stad beschikbaar.

D66 Lelystad ziet dat haar motie de pilot op elke school een conciërge een succes is. Financieel was er plek voor vijf scholen. Ons doel is structureel geld hiervoor in te zetten bij meer scholen.

Realisatie HBO-/WO- en uitbreiding van MBO-onderwijs

D66 Lelystad wil als hoofdstad door samenwerking met de huidige onderwijsinstellingen (Aeres, Windesheim en de Wageningen Universiteit) dependances van HBO/WO realiseren
in Lelystad. Doorstroming vanuit het MBO is dan mogelijk binnen de eigen stad. Door HBO en WO in Lelystad te vestigen gaan studenten minder snel de stad uit voor hun studie.

Het volwaardige MBO blijft in Lelystad en wordt uitgebreid met een breder aanbod van opleidingen. Dit kan door samenwerking met het bedrijfsleven te versterken.
Diversiteit in aanbod van opleidingen en studenten in de stad geeft een andere sfeer en uitstraling aan de stad en samenstelling van de inwoners. Daarnaast nodigt studeren in de eigen stad uit om na de studie in Lelystad te blijven wonen en werken.

Huisvesting scholen

De meeste schoolgebouwen in Lelystad zijn 50 jaar oud, deze worden deels al vervangen of gerenoveerd. De huisvesting van scholen is toekomstbestendig en duurzaam. Denk hierbij aan multifunctioneel ruimtegebruik. Huisvesting van een school kan ook samengaan met andere functies of organisaties, flexibel in grootte aan te passen, met zonnepanelen op het dak.
De kijk op buitenspelen verandert: groene buitenruimte is van belang om buitenspelen te bevorderen. Dit betekent dat we meer natuurspeelplaatsen rondom scholen willen aanleggen.
D66 Lelystad vindt dat elke school gebruik moet maken van eigen water t.b.v. school/ speelplaatsgroen uit bijvoorbeeld een nabije sloot en door gebruik van regenwater.
 
D66 Lelystad streeft naar effectievere inzet van middelen, bijvoorbeeld door meerdere scholen samen onder te brengen tijdens de verbouwing of nieuwbouw. Planning van ver- en nieuwbouw wordt nog beter op elkaar afgestemd. Stroom moet direct bij aanvang van de plannen geregeld worden, zodat noodaggregaten niet meer nodig zijn.

Kwaliteit van onderwijs

D66 Lelystad vindt het belangrijk dat we kwalitatief goede scholen hebben, toegankelijk voor iedereen. Hiervoor moeten de LEA (Lokale Educatieve Agenda) met in ieder geval € 250.000 per jaar en de VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) blijven bestaan. De samenwerking met scholen en kinderopvang is van groot belang om met elkaar kwaliteit van het onderwijs te realiseren.

De brede, verlengde schooldag, van 08.00 tot 17.00 uur en de schoollunch voor alle leerlingen, bekostigd door de gemeente, zijn bewezen positief voor de ontwikkeling van kinderen.
De gemeenteraad gaat niet over de inhoud van het onderwijs, maar D66 Lelystad wil deze kaders vastleggen bij de scholen.

Het onderwijs zet zich samen met de gemeente in om te voorkomen dat leerlingen en studenten uitvallen. We geven voorrang aan docenten op de huizenmarkt. Samenwerking met onder andere woningcorporatie Centrada is hierbij onmisbaar.

Duurzaamheid in onderwijs

Scholen bieden onderwijs dat ook gericht is op circulair leven; her- en goedgebruik van schoolspullen, interieur, water- en energiegebruik. D66 Lelystad vindt dat de opzet van het Circulair Ambachtscentrum moet worden voortgezet, voor het ontwikkelen van vakmanschap, in een hoger tempo dan nu.

Beeld: Gemeente Lelystad