“Q&A Kieskompas”

Heeft u het kieskompas ingevuld, maar wilt u toch nog eens gemakkelijk teruglezen hoe D66 over de vragen denkt? Hieronder vindt alle antwoorden van D66 op de stellingen van het kieskompas nogmaals!

1. De gemeente moet meer geld uittrekken voor BOA’s (ordehandhavers)

D66 is staat neutraal tegenover deze stelling, omdat D66 veel waarde hecht aan participatie in veiligheid en het voorkomen van misdrijven. BOA’s kunnen hieraan een bijdrage leveren, bijvoorbeeld ook in het tegengaan van milieuvervuiling.

2. Er moet meer cameratoezicht komen, ook al gaat dat ten koste van de privacy

D66 is het helemaal niet eens met deze stelling, omdat de inzet van camera’s wat D66 beperkt blijft tot tijdelijke inzet op bijzondere momenten, met onderbouwing en evaluatie achteraf.

3. De gemeente moet meer ruimte maken voor fietsers, ook als dit ten koste gaat van ruimte voor de auto

D66 is het eens met deze stelling, omdat het uitbreiden van bewaakte en overdekte fietsparkeervoorzieningen noodzakelijk is op stations. De Biesieklette, de gratis bewaakte fietsenstalling, bij Berkel Westpolder is een mooie voorziening die op meer plaatsen onderzocht moet worden. We willen snelle en veilige regionale fietsverbindingen, bijvoorbeeld richting Delft, Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer, waardoor elektrisch fietsen wordt gestimuleerd.

4. Er moet meer groen komen in de dorpen, ook als hierdoor parkeerplaatsen verdwijnen

D66 is het eens met deze stelling, omdat D66 pleit voor meer Groen en natuur: D66 wil dat elke wijk een ‘wijkparkje’ krijgt, zodat groen altijd dichtbij is en er ruimte voor inwoners is om elkaar te ontmoeten.

5. De gemeente moet zich inzetten om de maximumsnelheid op de N209 terug te brengen naar 50 km/u

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat het verlagen van de maximumsnelheid op sommige plekken noodzakelijk kan zijn, maar op het gehele traject kan het ook zorgen voor meer files en daardoor fijnstof. Het behouden van een goede doorstroming is van groot belang voor Lansingerland en de regio.

6. De maximumsnelheid in de bebouwde kom moet naar 30 km/u

D66 is het eens met deze stelling, omdat D66 net als in veel grote steden voor 30 km zones pleit om de verkeersveiligheid en schonere lucht te bevorderen.

7. Inwoners met een laag inkomen moeten gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, ook als dit leidt tot extra kosten voor de gemeente

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat openbaar vervoer bereikbaar moet zijn voor iedereen. De effecten van gratis openbaar vervoer zijn echter beperkt, maar de kosten zeer hoog. Daarom is het van belang om maatwerk te leveren en bijvoorbeeld het kortingensysteem verder uit te breiden, desnoods met steun van de gemeente.

8. Er moeten meer woningen gebouwd worden, ook al gaat dat ten koste van het groen

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat een belangrijke randvoorwaarde is dat de groene ruimte zoveel mogelijk intact wordt gelaten, want de kwaliteit van onze gemeente mag niet lijden onder de grote bouwopgave.

9. Er mag gebouwd worden in de driehoek Noordpolder bij Berkel en Rodenrijs

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat wat D66 betreft de toevoeging van nieuwe woningen op de Driehoek niet gerealiseerd kan worden zonder forse afbreuk te doen aan bestaande wijken en leefbaarheid van de omgeving. Voor D66 is dit onwenselijk en onbespreekbaar. De Driehoek zien wij niet als een makkelijke inbreilocatie en zien de inspanning van de gemeente liever naar kansrijke locaties verplaatsen.

10. Er moet een woonwijk in Bleizo-West komen met veel hoogbouw (5 of meer verdiepingen)

D66 is het helemaal eens met deze stelling, omdat het plan om nabij een belangrijk station een zeer groot aantal woningen te bouwen, vooral in het meer betaalbare segment en met een kleinere woonoppervlak, stemt D66 daarom ook positief.

11. Bij nieuwbouw moet er minder ruimte komen voor autoparkeerplaatsen

D66 is het eens met deze stelling, omdat deelmobiliteit de toekomst heeft en daarom moet de bestaande infrastructuur aangepast worden om dit maximaal te faciliteren.

12. Minimaal 30% van de nieuwbouwwoningen moeten sociale huurwoningen zijn

D66 is het eens met deze stelling, omdat sociale woningbouw extra aandacht verdient in onze gemeente en het aandeel omhoog moet. Het beeld dat sociale huur voor een kleine groep bedoeld is, moet op de schop. Sociale huur is bedoeld voor jongeren, ouderen, laag- en hoogopgeleiden en daarom moet er voor sociale huur ruimte worden gemaakt, ook als dit ten koste gaat van meer rendabele ‘dure’ bouw van luxe koopwoningen. Huisvesting zou niet primair moeten gaan om financieel gewin, maar vooral over wat er nodig is voor onze inwoners om fijn te kunnen wonen in Lansingerland.

13. Om meer ouderenwoningen te realiseren moet de gemeente korting geven op de grondprijs

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat seniorenwoningen belangrijk zijn om de woningmarkt weer in beweging te brengen. Echter, een deel van de senioren is financieel prima in staat een andere kleinere woning te kopen. Daarom vindt D66 het belangrijker om korting te geven op de grondprijs voor sociale woningbouw, waarbij dit dan ook bij ouderen met een kleiner inkomen terecht kan komen.

14. Statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) mogen voorrang krijgen op een een sociale huurwoning


D66 is het eens met deze stelling, omdat statushouders vaak uit oorlogsgebieden zoals Syrië en Afghanistan komen en hun thuis noodgedwongen hebben achtergelaten. Het is terecht dat deze groep mensen zo snel mogelijk een eigen plekje krijgen waardoor het makkelijker wordt te integreren en een nieuw leven op te bouwen. De groep waarvoor dit geldt is relatief klein in Lansingerland.

15. De gemeente moet mensen met een bijstandsuitkering verplichten een tegenprestatie te leveren voor de samenleving

D66 is het eens met deze stelling, omdat mensen zonder baan zo snel mogelijk weer aan het werk moeten kunnen. Daarom is solliciteren en bijscholing belangrijker dan een tegenprestatie voor een uitkering. D66 heeft er geen bezwaar tegen om daarnaast een tegenprestatie te vragen.

16. De gemeente moet banen creëren voor mensen die al lang afhankelijk zijn van de bijstandsuitkering (basisbaan)

D66 is het eens met deze stelling, omdat niet iedereen in een reguliere baan aan de slag kan. Ook voor deze mensen kan werk wel een belangrijke bijdrage leveren aan sociale contacten, ontwikkeling en het feit dat je zelf je inkomen verdient. Daarom werken we toe naar een recht op werk. We zorgen voor basisbanen voor mensen die niet in een reguliere baan aan de slag kunnen.

17. De gemeente moet schulden van inwoners tijdelijk over kunnen nemen om boetes (incassokosten) te voorkomen

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat we kijken naar de samenhang tussen werkloosheid, schulden, gezondheid en gezinssituatie. De inzet van mensen en geld moet erop gericht zijn om de maatregelen te nemen met de grootste positieve impact op de situatie. We zetten ons in om mensen met schulden weer de controle terug te geven, bijvoorbeeld door de invoering van een ‘aflossingspauze’ en langere ondersteuning. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij slachtoffers van de toeslagenaffaire waarbij schulden zijn ontstaan door onrechtmatig handelen van de overheid, moet de gemeente wel schulden kunnen overnemen.

18. Bij tekorten kan beter bezuinigd worden op gemeentelijke voorzieningen, dan de belastingen te verhogen

D66 is het eens met deze stelling, omdat D66 terughoudend wil zijn met stijging van belastingen. We vinden dat belastingverhoging voor de inwoners niet de gemeentelijke melkkoe moet worden, ook niet wanneer de gemeente in financieel zwaar weer zit. Nu al stijgen jaar na jaar de lasten voor onze inwoners.

19. Er moeten meer ontmoetingsplaatsen voor jongeren komen, ook als omwonenden protesteren

D66 is het eens met deze stelling, omdat Lansingerland één van de jongste gemeenten van Nederland is. Veel van onze wijken zijn voornamelijk ingericht voor de allerjongsten met speelvoorzieningen. Voor de wat oudere jeugd willen we onze wijken aanvullen met aantrekkelijke chillplekken of sportplekken waar de oudere jeugd gezellig bij elkaar komt. Als omwonenden toch protesteren, moet de gemeente in gesprek gaan om zorgen weg te nemen en overlast zoveel mogelijk te beperken.

20. Voor milieu- en klimaatmaatregelen mag de lokale belasting stijgen

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat investeringen in duurzaamheid cruciaal zijn, maar niet alleen gefinancierd moeten worden uit de gemeentelijke lasten. Wel kan door de gemeentelijke belastingen verder te ‘vergroenen’ en maatregelen te nemen die inwoners en ondernemers ondersteunen om zelf ook te investeren, extra geld ingezet worden voor verduurzaming. Daarnaast hoeft duurzaamheid niet altijd meer geld te kosten!

21. De gemeente moet mensen helpen hun huis te verduurzamen, ook als hierdoor de lokale belasting stijgt

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat investeringen in duurzaamheid cruciaal zijn, maar niet alleen gefinancierd moeten worden uit de gemeentelijke lasten. Wel kan door de gemeentelijke belastingen verder te ‘vergroenen’ en maatregelen te nemen die inwoners en ondernemers ondersteunen om zelf ook te investeren, extra geld ingezet worden voor verduurzaming. Daarnaast hoeft duurzaamheid niet altijd meer geld te kosten!

22. Er moeten windmolens komen in Lansingerland

D66 is het eens met deze stelling, omdat D66 vindt dat moet worden onderzocht wat de haalbaarheid is van het plaatsen van windmolens of windturbines op strategische plekken binnen de gemeente. Wel binnen randvoorwaarden (ruimtelijke inpasbaarheid, natuur, gezondheid omwonenden, externe veiligheid, lokaal eigendom) zijn wat D66 betreft windturbines een aanvulling op de energietransitie en klimaataanpassing.

23. Inwoners die meer restafval aanbieden, moeten ook meer betalen

D66 is het helemaal eens met deze stelling, omdat Lansingerland flink achter loopt op het gebied van afvalscheiding. Het doel van minimaal 75% van het huishoudelijk afval gescheiden op te halen had allang gehaald moeten zijn. Hetzelfde geldt voor het reduceren van de hoeveelheid restafval naar 100 kilo per inwoner per jaar. De kosten voor restafval blijven stijgen, wat leidt tot hogere lokale lasten voor inwoners. D66 is voorstander om inwoners die weinig restafval aanbieden een korting te geven op de afvalstoffenheffing, zodat zij direct profijt hebben van de kostenbesparing die zij helpen bewerkstelligen. Daarbij vermindert dit het risico op afvaldumping.

24. De gemeente Lansingerland moet zich inzetten om Rotterdam The Hague Airport te sluiten

D66 is het niet eens met deze stelling, omdat de D66 fracties vinden dat groei van RTHA op dit moment niet aan de orde is. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

25. Winkels moeten ook op zondagochtend voor 12 uur open kunnen zijn

D66 is het helemaal eens met deze stelling, omdat er in Lansingerland een groeiende behoefte is bij drukbezette werkende inwoners om zelf te bepalen wanneer ze winkelen en boodschappen doen. Algehele zondagopenstelling voorziet in die behoefte, en voorkomt dat men voor de zondagse boodschappen moet uitwijken naar omliggende gemeenten.’

26. Inwoners moeten bij grote besluiten betrokken worden door het organiseren van een referendum

D66 is het helemaal eens met deze stelling, omdat D66 nieuwe manier wil om participatie te bevorderen. D66 pleit daarom voor het oprichten van een permanent Lansingerlands burgerfora waarin ingelote burgers adviezen uitbrengen aan de raad en college. Daarnaast moet er ook ruimte zijn voor burgerinitiatieven voor referenda, waarbij de vraag niet alleen ‘ja-nee’ dient te zijn, maar ook kan bestaan uit verschillende beleidsopties.

27. Bij projecten met grote gevolgen moet de gemeente een burgerberaad organiseren (een door loting samengestelde groep inwoners), ook als de gemeente hierdoor controle verliest

D66 is het helemaal eens met deze stelling, omdat D66 nieuwe manier wil om participatie te bevorderen. D66 pleit daarom voor het oprichten van een permanent Lansingerlands burgerfora waarin ingelote burgers adviezen uitbrengen aan de raad en college. Daarnaast moet er ook ruimte zijn voor burgerinitiatieven voor referenda, waarbij de vraag niet alleen ‘ja-nee’ dient te zijn, maar ook kan bestaan uit verschillende beleidsopties.

28. Het vuurwerkverbod voor consumenten moet ook na corona blijven

D66 is het eens met deze stelling, omdat D66 voor een verbod op consumentenvuurwerk is in 2022. Dit uit oogpunt van gezondheid en veiligheid. Dat betekent wel dat er een goed alternatief moet zijn in de vorm van een of meerdere (per kern) vuurwerkshows.