Verstoorde participatie bij locatiekeuze woonwagen centrum

Op 5 oktober werd op initiatief van GroenLinks, Wij Lansingerland, PvdA en D66 een bespreekpunt geagendeerd in de commissie Ruimte over de verstoorde verhoudingen in het participatietraject over de locatiekeuze voor het woonwagencentrum in Bergschenhoek. Aan het eind van de bespreking leek er ruimte te ontstaan voor herstel van de verhoudingen.

Voor de zomer werd door het college verklaard dat de gesprekken met de woonwagenbewoners nog volop bezig waren. Echter na de zomervakantie ontvingen de bewoners van het college een brief waarin ze aangeeft een raadsvoorstel voor te bereiden om de woonwagenlocatie op de huidige plaats te behouden. Verder meldde het college niet meer te zullen reageren op vragen. En als klap op de vuurpijl zegt het college dat ze zal starten met handhaving op de huidige locatie. Reden voor genoemde fracties om dit onderwerp te agenderen in de commissie. Aan de hand van verschillende vragen werd met alle fracties een goede discussie gevoerd. Wat D66 betreft kan het niet zo zijn dat het college de verantwoordelijkheid voor de keuze van een geschikte locatie bij de bewoners legt. Raadslid Michiel Muis: “In geen enkele andere casus wordt het als voorwaarde gesteld dat bewoners allemaal op een lijn komen. Er moet natuurlijk wel een besluit worden genomen, maar dat kan niet door het bij bewoners neer te leggen of als college eenzijdig een besluit te nemen wat haaks staat op de wensen van de meerderheid van de woonwagenbewoners.” D66 vindt dat het college de relatie moet herstellen en weer in gesprek moet gaan met alle bewoners. De bewoners hebben hiertoe zelf al actie ondernomen en de portefeuillehouder uitgenodigd. De fractie van D66 verwacht dat het college de uitnodiging met beide handen aangrijpt en weer in gesprek gaat en het participatieproces herstelt. Veel fracties waren het er over eens dat de raad een voorstel voorgelegd moet krijgen waarin beide locaties, Bosland en Hoeksekade, eerlijk worden beoordeeld en vergeleken en alle informatie op tafel komt. Pas dan kunnen de bewoners en ook de raad een afgewogen en gedragen besluit nemen. Wordt vervolgd.