D66-fractie vraagt om een interpellatiedebat over Driehoek Noordpolder

Er trekt een woeste storm over Berkel, die in Driehoek Noordpolder met orkaankracht een spoor van vernielingen achter laat in de Edelsteenbuurt. Dat is het grimmige beeld dat in korte tijd ontstaat en is onder andere te merken aan de rubriek “Ingezonden’ in deze krant. Michiel Muis (D66) neemt het voor de bewoners op en vraagt om transparantie in het participatieproces.

Freek J. Zijlstra – De Heraut d.d. 14-04-2021

Donderdagavond 8 april jl. werd voor bewoners van de Edelesteenbuurt en andere belangstellenden een webinar over het concept van de Nota van Uitgangspunten voor de bouwontwikkeling van Driehoek Noordpolder gepresenteerd. Dat werd volgens de presentator door ruim 100 geïnteresseerden gevolgd. Via een persoonlijke en afgeschermde chatfunctie konden vragen gesteld worden, waarvan maar een beperkt aantal aan de orde kwam. Deelnemers krijgen achteraf een overzicht van alle gestelde vragen met de daarbij horende antwoorden per mail toegestuurd.

Situatie is ernstig

Een vertegenwoordiger van de bewonerscommissie heeft de raad per mail op vrijdag 9 april jl. laten weten dat de participatie wat de bewoners betreft opnieuw is mislukt. Inwoners voelen zich niet gehoord en zelfs geschoffeerd.
Dat is reden voor Michiel Muis om namens de D66-fractie op korte termijn tekst en uitleg over het gevoerde participatiebeleid rond de ontwikkelingen in Driehoek Noordpolder (Berkel en Rodenrijs) te vragen. Omdat de fractie de situatie heel ernstig vindt en de gang van zaken eerder aan de orde is geweest, kiest Michiel Muis voor het vragen naar een interpellatiedebat, waarin het reglement van orde van de gemeenteraad van Lansingerland (artikel 35) voorziet.

Voor spek en bonen

De D66-fractie wil onder andere weten waarom inbreng die bewoners het afgelopen anderhalf jaar hebben gegeven, niet in de Nota van Uitgangspunten is opgenomen. Maar ook, waarom de afvaardiging van bewoners op 17 maart jl. niet aanwezig wilde zijn om de resultaten van de Werkgroep Verkeer te overhandigen aan de wethouder.
D66 signaleert dat bewoners en raad apart geïnformeerd worden, en dat roept vragen op over de openbaarheid en uitwisseling van standpunten en ideeën, maar vooral of participatie correct is toegepast.
De fractie vindt het onbegrijpelijk dat in de Nota van Uitgangspunten een conclusie over de ontsluiting wordt getrokken die niet gebaseerd is op de brede rapportage van de Werkgroep Verkeer. Dus wil de fractie graag inzicht in die brede rapportage, inclusief alle overige beschikbare notulen, gespreksverslagen en correspondentie tussen gemeente en bewoners.

Vertrouwen onder het vriespunt

De D66-fractie is bezorgd. Er wordt geduid op het onvolledig informeren van de raad. Maar zeker zo belangrijk, de vraag gesteld hoe het college het vertrouwen van 600 bewoners in de Edelsteenbuurt denkt te kunnen herstellen.
Daarbij wil de D66-fractie van de verantwoordelijk wethouder weten of een onderzoek naar een verantwoorde ontsluiting nog steeds vooraf kan gaan aan een raadsbesluit over wel of niet bouwen in Driehoek Noordpolder. En als dat het geval is, wordt de raad dan gevraagd een uitspraak te doen over ontsluitingsmogelijkheden die op draagvlak kunnen rekenen?