Beeld: Brecht Weerheijm

D66 pleit voor meer participatie rondom ‘ravijnjaar’

De gemeentelijke financiën verkeren in zwaar weer. Zeker vanaf 2026 zitten bijna alle gemeenten in Nederland krap bij kas, vooral door een terugval van financiering vanuit de Rijksoverheid. Hierdoor lopen gemeenten ruim 3 miljard euro mis. Hierdoor wordt het jaar 2026 nu al het ‘ravijnjaar’ genoemd.

Onvermijdelijke bezuinigingen

Door de terugval in inkomsten raamt Lansingerland nu al een begrotingstekort van ruim 11 miljoen euro voor 2026. Vanwege provinciale regels mogen gemeenten echter geen tekort draaien op de begroting – daarom zal ook Lansingerland in 2026 de inkomsten moeten weten op te krikken en de uitgaven te verlagen.

Moeilijke opgaven

De afgelopen jaren heeft de raad al vaker bezuinigingen moeten doorvoeren om de begroting sluitend te maken. Dit waren vaak geen makkelijke besluiten en er moest regelmatig gesneden worden in belangrijke voorzieningen. Duoraadslid Arjen van Berkel: “Helaas zijn veel van de uitgaven die de gemeente jaarlijks doet onderdeel van wettelijke verplichtingen: hier heeft de gemeenteraad dus relatief weinig invloed op. Dit maakt besparen extra lastig.”

Raad wil meer participatie

Sinds de verkiezingen heeft de raad van Lansingerland zich voorgenomen meer de verbinding op te zoeken met inwoners. Zo heeft de raad een communicatie medewerker aangenomen, worden er schoolbezoeken georganiseerd en gaat de raad regelmatig op stap om kennis te maken met inwoners, verenigingen en bedrijven. Daarnaast heeft de raad voor het eerst een participatie visie aangenomen en verschillende pilots gedraaid om te experimenteren met nieuwe vormen van burgerparticipatie. Raadslid Brecht Weerheijm: “Dit plan sluit dus heel mooi aan bij de ambities van de gehele gemeenteraad en past in onze lijn om meer mét inwoners te besluiten.”

D66 is ervan overtuigd dat er veel kennis is in de samenleving over wat de gemeente vooral wel of niet moet (blijven) doen. In veel gemeenten, zowel in binnen- als buitenland, wordt al tijden gewerkt met bijvoorbeeld ‘burgerbegrotingen’, waarin inwoners zelf een deel van het budget verdelen over voorzieningen. Dit zorgt vaak voor meer vertrouwen en een betere verdeling van beperkte middelen. D66 wil graag uitzoeken wat er in Lansingerland gedaan kan worden om inwoners beter te betrekken bij het opstellen van de begroting, zeker nu pijnlijke keuzes onvermijdelijk lijken. Op 10 april bespreekt D66 dit voorstel met de andere partijen in de raad. Vanzelfsprekend hoopt D66 op brede steun om inwoners en maatschappelijke partners een grotere rol te geven bij het opstellen van de begroting!

Op vrijdagavond 12 april was Brecht Weerheijm te gast bij RTV Lansingerland om terug te blikken op de bespreking in de commissie. Luister hier terug!