Extra bereikbare woningen Wilderszijde

Met raadsbrede steun werd in de raad van 24 juni 2021 het voorgestelde terugvalscenario Wilderszijde aangepast. Hierdoor worden er 5% meer bereikbare woningen gebouwd dan het college de raad voorstelde. Voor het vasthouden aan de ambitie voor groenvoorzieningen in de nieuwe wijk was helaas te weinig draagvlak in de raad.

Raadsbreed steun

D66 is blij dat het voorstel van GroenLinks, Wij Lansingerland, D66 en de PvdA, voor aanpassing van het percentage bereikbare woningen mede in werd gediend door de fracties van de ChristenUnie, CDA en Leefbaar 3B. Tijdens de stemming werd het amendement ook gesteund door de VVD, waarmee het raadsbrede steun had.

Stevige discussie

Dit resultaat werd niet zonder slag of stoot bereikt. De fractie van D66 heeft zich lang en kritisch bemoeid met de voorstellen vanuit het college rond Wilderszijde. Al voordat duidelijk was dat het college geen geld zou ontvangen van het rijk uit de Woningbouwimpuls heeft D66 stelselmatig gevraagd om alternatieve scenario’s voor de ontwikkeling van Wilderszijde. Van vasthouden aan de oorspronkelijke ambities van de raad tot een scenario waarbij er voorlopig niet zou worden ontwikkeld. D66 wilde nader financieel uitgewerkte en gelijkwaardige scenario’s van het college ontvangen om een goede afweging te kunnen maken. De andere fracties vonden de informatie voldoende en wilde de besluitvorming doorzetten op basis van het door het college voorgestelde scenario. Tijdens de discussie in de commissie ging het er af en toe hard aan toe. Wel bleek er ruimte bij de woordvoerders van Leefbaar 3B en CU om na te denken over aanpassing van het voorstel. D66 heeft samen met GroenLinks, Wij Lansingerland en de PvdA een voorstel geschreven en dit met de hele raad gedeeld. Inzet was om in elk geval vast te houden aan de oorspronkelijke 10% bereikbare woningen (tussen de 254.000 en 344.500 euro) naast de geplande 25% sociale huur en 15% betaalbaar (tot 254.000 euro). Michiel Muis: “We zijn blij dat ondanks de stroeve start van de discussie, de raad nader tot elkaar is gekomen en er nu een nog mooier plan is vastgesteld.”

Belang van buurtgroen

Om ook voor de groenvoorzieningen vast te houden aan de ambitie van de raad, diende D66 samen met GroenLinks en Wij Lansingerland een amendement in. In het licht van de aanstaande Omgevingswet wordt groen steeds belangrijker. Uit de ophanden zijnde Woonvisie is duidelijk dat mensen in Lansingerland willen wonen vanwege de rust, ruimte en de groene woonomgeving. Ook uit onderzoek blijkt keer op keer dat inwoners veel belang hechten aan voldoende buurtgroen. Muis: “Achteraf is het lastig of onmogelijk meer groen te realiseren, het belang van een groene klimaatbestendige woonomgeving zal alleen maar toenemen. Helaas kregen we de handen niet op elkaar op dit moment. D66 zal in de verdere besluitvorming over het bestemmingsplan en in de uitvoering hier aandacht voor blijven vragen.”

– AD Rotterdam, Alternatief plan omarmd: helft huizen in megawijk Wilderszijde in het goedkopere segment
– AD Rotterdam, Oppositie in Lansingerland vecht voor behoud beloofde betaalbare woningen in Wilderszijde