D66 wenst coalitie veel succes met de noodzakelijke versterking

De afgelopen week heeft duidelijk gemaakt dat de coalitiepartijen in Hilversum werk willen maken van het versterken van de coalitie door het toevoegen van een extra partij. Vier oppositiepartijen werden uitgenodigd om het gesprek aan te gaan. Als grootste partij in de Hilversumse gemeenteraad zijn wij op deze uitnodiging ingegaan om twee redenen. Ten eerste is het van belang dat er een stabiel stadsbestuur is in Hilversum met voldoende wethouders van kwaliteit om de grote opgaven in Hilversum de komende jaren aan te pakken. Ten tweede omdat het een kans is om ons verkiezingsprogramma met als kernpunten meer ruimte voor woningen, concretere inzet op duurzaamheid en meer aandacht voor kansengelijkheid beter in de plannen voor de komende tijd te verwerken.

Ambitie

Wij kijken terug op een interessant en informatief gesprek waar in alle openheid is gesproken over onze wensen om meer ambitie te tonen op wonen (minstens 3000 woningen tot 2030), meer concrete acties op duurzaamheid (inzet op dakenplannen voor zonne-energie en sedum en meer aandacht voor warmtenetten) en sterkere focus op kansengelijkheid door bijvoorbeeld in te zetten op integraal jeugdbeleid en een eerlijke aanmeldprocedure voor scholen.

Vandaag hebben wij van de coalitiepartijen vernomen dat zij het gesprek over versterking van de coalitie niet verder met ons willen aangaan. De ambities van D66 passen in de ogen van de coalitiepartijen onvoldoende bij het coalitieakkoord. Voor ons is dit uiteraard een teleurstellende boodschap. Graag hadden wij nog wat meer ambitie toegevoegd aan de coalitie.

D66 Hilversum zal vanuit de oppositie de plannen van het college blijven beoordelen met een kritische maar constructieve blik. Waar nodig zullen wij plannen proberen te verbeteren zoals we dat onlangs nog succesvol deden door meer kansen te creëren om woningen boven winkels te bouwen voor starters op de Hilversumse woningmarkt.

We wensen de coalitie en de andere gesprekspartners wel succes met de vervolggesprekken met ander partijen en we hopen dat de stabiliteit van het stadsbestuur snel hersteld kan worden met een nieuwe wethouder die een bijdrage kan leveren aan de grote uitdagingen waar onze stad voor staat.