D66 wil samen met u doorpakken voor leefbaar en gezond wonen voor iedereen.

Goed wonen betekent voor ons leefbaarheid: veilig en gezond kunnen wonen, wars van vervuilde grond, verstikkende snelweglucht en -geluid, onvoldoende groen, onvoldoende ruimte en onveiligheid. Goed wonen is dus meer dan alleen betaalbaar wonen, ons doel gaat verder dan alleen het bouwen van 1500 tot 2000 woningen in 2030.

Leefbaar en gezond wonen voor iedereen

Koop je of huur je een huis dan is dat niet voor even maar voor langere tijd. Dan moet het ook leefbaar en gezond wonen zijn, voor uzelf en voor uw gezin. D66 vindt dat leefbaar, veilig en gezond wonen samen met goede doorstroming voor iedereen het hoofddoel moet zijn van onze woonkansen en niet een grote hoeveelheid groen slurpende dure woningen. Focus vooral op bouw en renovatie van de kernen en indien nodig de hoogte in

D66 Hardinxveld-Giessedam vindt dat het :

• beleidsplan / masterplan infra-groen-wonen urgent is;
  • leefbaar, veilig, gezond en doorstromend moet zijn;
  • betaalbaar moet zijn;
  • bouwen emissievrij moet zijn;
  • met veel groen moet zijn;
  • energieneutraal moet zijn en de overheid naar draagkracht bijspringt;
  • werk en rollen tussen overheid en bouwheren strikt gescheiden dienen te zijn.

leefbaar, veilig, gezond en doorstromen

D66 vindt dat bouwen ondergeschikt dient te zijn aan de leefbaarheid, veiligheid en gezondheid van onze inwoners, er dient een balans in de leefomgeving te zijn, onze kinderen en kleinkinderen moeten ook fijn kunnen leven. Dit betekent bouwen op minimaal 300 meter van de snelweg en niet op vervuilde plekken. Deze balans is nu ver te zoeken. De woonmarkt zit met de huidige woonvisie op slot, bouw dus voor een goede doorstroming. D66 wil samen met onze inwoners kansen voor een leefbaar dorp creëren.

betaalbaar en passend

D66 vindt dat de huidige woonvisie beter kan. Wij willen iedereen evenveel kansen geven om een woning in ons dorp te krijgen, zowel jongeren, als ouderen, huurders en kopers. Jongeren die thuis wonen, huurders die verder willen, ouderen die kleiner willen wonen, zomaar een greep uit de behoefte. Erfpacht, startersleningen, koopkracht, flexwonen, Tiny Houses en Koopgarantregeling zijn enkele van de vele mogelijkheden, plus goede gesprekken met projectontwikkelaars en aannemers. Bouw in de kernen, dichtbij de winkelcentra op loop- en fietsafstand. Wij willen samen met onze inwoners kijken naar nieuwe kansen.

emisievrij

D66 vindt dat bouwen nog niet duurzaam (emissievrij) gaat, ook bouwheren moeten werken aan de uitstootreductie van giftige stoffen, en dat is mogelijk. Prefab beton en houtskeletbouw zijn in opmars, wij stellen als eisen dat deze technieken in ons dorp volop benut worden, inclusief elektrificatie van de machines op de bouwplaats. Samen moet dat kunnen.

Groen wonen

D66 vindt dat natuur inclusief bouwen en inrichten leidend moet worden voor alle vergunningen, transacties en aanbestedingen binnen een gemeente. Wij adviseren dat iedere woning op maximaal 300 meter afstand van minstens 1 ha stedelijk groen staat en dat er 75 m2 groen per woning is.

Energieneutraal

D66 vindt dat een fijn en geriefelijk huis geen of zeer lage energiekosten heeft. Dat krijg je met een energieneutrale woning. Energie opwekken kun je zelf doen (bijvoorbeeld met zonnepanelen), maar het kan ook op lokaal- of wijkniveau, of samen met je buren. En het kan op verschillende manieren. Dat kunnen we samen doen, met steun van de overheid