De Europese Unie is een belangrijke speler om de ambities van Haarlemmermeer te realiseren.

Samenwerking in Europa

De gemeente Haarlemmermeer zoekt samenwerking in Europa door deel te nemen aan evenementen zoals de Europese top van regio’s en steden in Mons. Onze fractievoorzitter Gerdien Knikker ontmoette hier veel collega raadsleden uit verschillende Europese landen. ”Als raadsleden zijn we verbonden aan het netwerk van lokale en regionale vertegenwoordigers van het Europees Comité van de Regio’s. En deze top bood een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten naast dat we op online platformen kennis kunnen uitwisselen met elkaar.” aldus Gerdien Knikker.

Tweedaagse top

Tijdens de tweedaagse top is er veel gesproken over het versterken van de regionale samenwerking en het uitwisselen van best practices. Je hoeft als regio en gemeente niet alles zelf opnieuw uit te vinden als er al kennis is opgedaan in een andere regio in Europa. ”Het was heel interessant om te horen hoe andere regio’s Europa ook op lokaal niveau onder de aandacht brengen bij inwoners en eigen raadsleden. Van het simpelweg opnemen van een korte alinea in raadsvoorstellen waarin wordt uitgelegd welk Europees beleid ten grondslag ligt aan deze uitvoering tot aan een cursus voor raadsleden om meer grip te krijgen op het beïnvloeden van Europese besluitvorming. Voor de jongerengemeenteraad ligt er een mooi kans om samen te werken met een andere European Youth Council.” aldus Gerdien Knikker.

De gemeenteraad

Vanuit de gemeenteraad Haarlemmermeer en het Amstelland Meerlanden raadsledenplatform is er nu besloten dat er een externe deskundige van de gemeente Winterswijk uitgenodigd zal worden om ons mee te nemen in hoe zij tot een succesvolle Europese aanpak zijn gekomen. Dit zal ervoor moeten zorgen dat ook wij als regio succesvoller worden om niet alleen Europese fondsen binnen te halen, maar ook onze belangen beter voor het voetlicht te krijgen in Brussel.

Vragen

In het verlengde van dit bezoek is D66 ook benieuwd naar de inspanningen om financiering uit Europa te verkrijgen ter ondersteuning van de ambities van Haarlemmermeer. Daarom stellen we schriftelijke vragen aan het college om hier meer duidelijkheid over te verkrijgen. Deze vragen kunt u hier lezen.