Sicco Jan Bier

Beeld: Barbara Kroon

Sicco Jan Bier (1974) is fractie-assistent en woordvoeder Grondzaken, Financiën.

In de periode 2014-2018 was hij raadslid in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.

• 49 jaar
  • Groningen
  • Halfweg
  • Hij/hem

Natuurlijk verbonden
Haarlemmermeer is een relatief nieuwe gemeente. Waar het denken in klein – groot, oud –
nieuw, noord – zuid vervangen is door “wij” en een gevoel van “het is nooit anders geweest”.
Maar waar geen tijd is om op de lauweren te rusten. 31 Kernen maken samen de
Haarlemmermeer! Niet Den Haag, en niet alleen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Ook in de 29 kleinere kernen moet men het gevoel hebben de Haarlemmermeer te zijn.

Garant voor de groene buffer
Haarlemmermeer is de gemeente van de Groene Plus. Omdat mensen gelukkiger zijn als er groen is. Als opdracht aan bewoners betekent dat bijvoorbeeld minder tegels, geen troep achterlaten, voor de gemeente het verzorgen van de groene ruimte, leefbaar en veilig. Maar ook: hoe omgaan met druk van ‘hogere belangen’ (woningbouw, industrie, luchthaven), waar plaats vinden voor nieuwe energie, en hoe zorgen we dat de groene omgeving aantrekkelijk is en blijft als de uitvoering is uitbesteed? De Omgevingswet biedt kansen en ruimte voor initiatiefnemers, en dat is meestal niet het groen…

Verkeer en duurzaamheid
Naar verwachting zal in de komende vier jaar de verandering in mobiliteit en duurzaamheid enorm worden. Haarlemmermeer mag daarin voorop lopen. Gasvrij en zuinig. Bedrijvigheid aan huis. Duurzaamheid is niet de makkelijkste weg, dus inwoners en ondernemers kunnen een duwtje in de goede richting gebruiken. Bijvoorbeeld door bij keuzes de duurzame keuze het aantrekkelijkst te maken. We gaan het niet in ons eentje redden, samenwerken met de omliggende gemeenten en de provincie is daarom cruciaal.

Wat is je lievelingsplek in Haarlemmermeer?

Sluisjes Halfweg. Vanwege de link met spoorwegen sinds 1839, de unieke band tussen Haarlem en Amsterdam, de geest van vooruitgang in sluizen, stoomgemaal, industrialisatie suikerfabriek, herontwikkeling tot SugarCity, broedplaats Bogota. Kortom, levend monument van beweging en innovatie.

Welke kansen zie jij voor Haarlemmermeer?

Enorm veel ruimte tussen grote steden. Laten we die ruimte dan ook vrijhouden.
Op veel locaties is werken bij huis mogelijk.
En hoewel we een uitgestrekte gemeente zijn, is het vanuit alle kernen wel mogelijk binnen 15 minuten bij de belangrijkste voorzieningen te zijn. Bij voorkeur op de fiets.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Alle daken zonnepanelen, 100% bij nieuwe bestemmingsplannen en zo snel mogelijk in bestaande bouw.
  • Vaart maken met klimaatadaptatie, zoals half-open straatverharding.
  • Gemeente financieel gezond zonder te leunen op Schiphol.

Wat betekent D66 voor jou?

Sociaal. Liberaal. Ik ben niet van missiegedreven zendingswerk. Laat gebeuren wat gebeurt, rommel je eigen kant op en weet je gesteund als het niet gaat. Die vrijheid werkt twee kanten op. Actief meedoen binnen het geheel is wel een voorwaarde voor die steun. En voor sommige vrijheden moet je eerst je rijbewijs halen.

Wat is je lievelingsboek?

The way of Chuang Tsu – Thomas Merton. Het enige boek dat ik ooit opnieuw gekocht heb na kwijtraken (uitgeleend). Favoriet vanwege het verhaal over de kleine visjes (watch the minnows play)

Wat is je laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Oerol – de boot geeft je ook voor een weekend meteen vakantiegevoel, en dan komt de mix van theater en muziek nog! Lunch met kibbeling in de haven ontbreekt niet natuurlijk.
Bioscoop: James Bond – want, James Bond.
Houder van een museumjaarkaart. Laatste bezoek Museum More in Gorssel. Speciale Bob Ross tentoonstelling!