Voorlopig ontwerp nieuw Raadhuis

Raadslid Sophie van de Meeberg aan het woord:

Vanmiddag zat ik samen met Hans Spijker van Een Haarlemmermeer in de studio van Meerradio om ”in debat te gaan” over het nieuwe gemeentehuis. Aanleiding van de uitnodiging was het debat dat wij daar afgelopen donderdag over hadden in de raad.

We waren het op best veel punten met elkaar eens. Bijvoorbeeld dat het belangrijk is dat er een goed nieuw gemeentehuis komt voor de ambtenaren (meer dan 1000!) die hard werken voor onze inwoners.

Dat het belangrijk is om een beetje groen op de rand van het dak te hebben waardoor het gebouw niet een saai blok wordt in het centrum van Hoofddorp.

Dat de grote bedragen die daarmee gemoeid zijn soms lastig zijn uit te leggen, maar dat we zien dat álles duurder wordt en we dus ook begrijpen dat als de sloop tegenvallers oplevert (bijvoorbeeld het aantreffen van asbest) dingen langer duren dan we zouden willen en als ondertussen de bouwkosten stijgen, dat wij daar als gemeente ook last van hebben.

Waar we het over oneens zijn, is hoe belangrijk duurzaamheid is. D66 Haarlemmermeer vindt het belangrijk dat we een energiezuinig gebouw neerzetten. Om het goede voorbeeld te geven als gemeente naar onze inwoners, omdat we graag bijdragen aan een beter klimaat, maar ook omdat het simpelweg minder gebruikerslasten met zich meebrengt. In een zuinig gebouw hoef je de verwarming minder hard te laten branden bijvoorbeeld.

Ons gesprek daarover kun je terugluisteren op de website van MeerRadio – even zoeken naar uitzending gemist van zondag 19 maart. Om 12.15. Ik vond het een leuk gesprek wat best langer had mogen duren!

Donderdag aanstaande stemmen we over het voorlopig ontwerp van het nieuwe gemeentehuis.

Impressie van het voorlopige ontwerp

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.