Een bruisende en ondernemende stad

Beeld: Arend-Jan Wonink

De metropool van het noorden gaat weer bruisen als nooit te voren. Wij zijn blij met de terugkeer van de festivals. Met de drukke winkelstraten en volle terrassen. En die typisch Groningse sfeer, die combinatie van grootstedelijkheid én gemoedelijkheid. D66 is voor een overheid die ruimte biedt voor mensen die dynamiek in onze gemeente wil brengen.

Een nieuwe binnenstad

Met de aanpak van de binnenstad maken we ruimte voor groen, zitplekken en schone lucht. Door de bussen van de Grote Markt en de Vismarkt weg te leiden ontstaat er meer ruimte voor mensen en wordt het verblijfsklimaat beter. De menselijke maat wordt nog meer leidend en daarnaast heeft een aantrekkelijke binnenstad ook economische voordelen. We willen meer mensen naar de binnenstad trekken en dat ze langer blijven hangen, om zo het aantrekkelijke winkel- en horeca aanbod te kunnen behouden. Op de Diepenring willen we graag minder verkeer en meer ruimte voor groen en terrassen, zodat we de grachten ook écht bij de stad betrekken.

Ruimte voor ondernemers

Ondernemende mensen kunnen het verschil maken in Groningen. We geven hen graag ruim baan en denken mee, of het nu gaat om bedrijfshuisvesting, terrasruimte, verduurzaming, arbeidsmarktbeleid of de aansluiting met het onderwijs. Wij willen ondernemerschap niet in de weg zitten en zijn voor simpele en doelmatige belastingen en niet voor de invoering van extra lasten.

De Nieuwe Poort

D66 is een partij die zijn nek durft uit te steken voor gedurfde projecten, zoals het Groninger Museum, Forum Groningen en de herinrichting van de binnenstad. Deze projecten helpen Groningen vooruit en zorgen ervoor dat we andere steden ontstijgen. Wij willen graag investeren in een nieuwe Oosterpoort in het Spoorkwartier achter het stadium, waar we de huidige capaciteit meer dan verdubbelen zodat Groningen als pop- en cultuurstad wéér een stap vooruit zet.