Kansengelijkheid en onderwijssgregatie
Voorzitter,
Gisteravond vond hier een zeer goed bezochte openbare sessie plaats over het slavernijmonument. Peggy Wijntuin voerde in opdracht van de gemeente de afgelopen periode tientallen gesprekken met inwoners die elk op hun eigen manier een link of interesse hebben voor dit onderwerp.
Veel van de mensen die zij sprak gaven hetzelfde alarmerende signaal af;
Groningen lijkt meer en meer een gesegregeerde stad en gemeente te worden waarin zwart en wit, theoretisch en praktisch opgeleiden, arm en rijk elkaar steeds minder tegenkomen.
En dat voorzitter vindt mijn fractie ontzettend zorgelijk, segregatie, het staat haaks op onze ambitie om een stad en een gemeente te zijn voor iedereen. Bovendien draagt een gesegregeerde samenleving bij aan onveiligheid, wantrouwen en kansenongelijkheid..
De segregatie op scholen is daarbij mogelijk nog groter dan de segregatie op wijkniveau. Kinderen in onze stad lijken steeds vaker te gaan naar scholen waar ze steeds minder kinderen tegenkomen met een andere achtergrond dan die van henzelf.
Ook in het coalitieakkoord valt te lezen dat de segregatie toeneemt en dat er gestreefd wordt naar een gemengd leerlingenbestand. De vraag is echter of dat lukt en hoe de onderwijssegregatie zich verder ontwikkelt de komende jaren.
Mijn fractie ziet graag dat wij als raad in de plannen en de begroting van 2024 en de jaren daarna, veel meer aandacht hiervoor hebben en daarom dienen wij vandaag de motie M16 ‘onderwijssegregatie in kaart’ in.
We stellen concreet aan uw raad voor om onderwijssegregatie en kansenongelijkheid te monitoren middels passende effectindicatoren.
Andere steden zoals Amsterdam doen dit al en het instrumentarium is beschikbaar.
Want het is mooi dat we een maatschappelijk akkoord hebben met onderwijsbesturen, en dat er in de uitvoering van alles gebeurd, waaronder een heel voorzichtig begin van een Rijke Schooldag. Maar of ze ook effect hebben weten we als raad nu niet aangezien we hier niets over bijhouden.
Mijn fractie ziet overigens op meerdere cruciale ambities graag meer en betere effectindicatoren en wellicht wat minder prestatie-indicatoren.
Want dat prestatieindocatoren leiden niet zelden vooral tot voor professionals onnodige turflijstjes en andere administratie die ten koste gaat van de uitvoering.
En daarom zijn we mede-indiener van de motie M4 “Als je alles weet” van Student & Stad, die oproept om een aantal prestatie- en effectindicatoren voor jongerenhuisvesting toe te voegen in de doelen voor komend jaar
Voorzitter,
In het rekeningdebat kwam duidelijk naar voren dat er veel taken en opgaven liggen voor onze gemeente, en dat we daarvoor vooralsnog onvoldoende middelen ontvangen vanuit DenHaag. Wat mijn fractie betreft betekent dat, dat we terughoudend moeten zijn met het naar de gemeente toe trekken van allerlei nieuwe taken
D66 stelt het college daarom voor of af te stappen van het credo
we doun’t zulf
en deze in te ruilen voor
Wie doun’t nait aalmoal zulf, wie doun’t soam
Onze gemeente kan niet alles zelf doen. En dat hoeft ook helemaal niet. Door ruimte te geven aan onze lokale ondernemers, kunnen zij doen waar ze goed in zijn: zorgen voor mooie diensten en producten en een aantrekkelijk en bruisend Groningen.
Maar de coalitie maakt het nu ondernemers vooral lastig, met extra regels;
– een broodjesverkoopverbod,
– een horecaverbod en
– en invoering van een reclamebelasting.
Lokale ondernemers zijn er glashelder over voorzitter;
zij voelen zich massaal niet gehoord door deze coalitie en hebben regelmatig het gevoel dwars gezeten te worden door een college dat hen niet helpt maar onnodig belast. En dat terwijl ook onze ondernemers worden geconfronteerd met hogere personeelslasten en hoge energiekosten!
Wat D66 betreft stopt dit college met het pesten van onze ondernemers en geeft zij onze lokale ondernemers weer de ruimte die zij verdienen.
En daarom dienen wij samen met de VVD en vele andere partijen motie M 22 in, die het college oproept om net als voorgaande jaren, af te zien van de invoering van de reclamebelasting.
De coalitie laat in verhouding tot hoeveel ze erover praat
nagenoeg weinig zien als het gaat over het herwinnen van de openbare ruimte.
Ja, we zijn uiteraard blij met een groenere en busvrije Grote Markt en met de aantrekkelijkheid van onze autoluwe binnenstad voorzien van gele stenen i.p.v. asfalt.
Maar die binnenstadsplannen zijn al jaren oud en gaan terug tot aan het college van 2014.
Het herwinnen openbare ruimte lijkt op dit moment echter aan inflatie onderhevig en dreigt een holle term te worden die vooral dient als melkkoe voor parkeerkosten, reclamebelasting en precario.
Waar blijft het uitvoeringsplan om straten te vergroenen en leefbaarder te maken?
En wanneer zien we, buiten de grote Markt, de resultaten op straat van deze belastingen die gemeentebreed worden geheven?
We helpen het college graag door het mede-indienen van motie M1 van student en stad die het college oproept om weer meer fietsvlonders te plaatsen die helpen met de transitie op straat en daarmee daadwerkelijk ruimte wordt herwonnen.
Daarmee, voorzitter herwinnen we de openbare ruimte op een snelle en effectieve ruimte. Niet door fietsers te pesten en hun fietsen onaangekondigd massaal te ontvoeren.