Pak watervervuiling aan bij de bron!

Deze week vroegen de drinkwaterbedrijven het nieuw te vormen kabinet om hulp bij het aanpakken van watervervuiling. De waterschappen en waterbedrijven voorzien problemen en hoge kosten om ons drinkwater voldoende te kunnen reinigen waardoor er mogelijk tekorten dreigen. Bovendien gaan daardoor de kosten voor drinkwater en rioolheffing voor iedereen omhoog.

Ook in Groningen maken waterschappen en het waterbedrijf zich zorgen. D66 en GroenLinks hebben in de gemeenteraad al meerdere malen aandacht gevraagd voor dit probleem. Andrea Poelstra (D66): “Het wordt steeds nijpender, en het gaat om water, wat voor ons allemaal van levensbelang is. Het is goed dat de waterschappen en waterbedrijven het nieuw te vormen kabinet om hulp vragen, want decentrale overheden kunnen dit niet alleen oplossen.”

GroenLinks-raadslid Ceciel Nieuwenhout vult aan: “Er komt steeds meer verontreiniging in ons water. Het gaat dan om nitraat, bestrijdingsmiddelen, medicijnresten en pfas. Het best kan je zorgen dat ze helemaal niet in het water terecht komen. Voor medicijnresten is dat lastig, maar het lozen van de andere stoffen zou je bij wet kunnen verbieden.”

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ons oppervlaktewater niet voldoet aan de normen en dat de waterkwaliteit in Nederland ronduit slecht is. Hoewel rioolwaterzuiveringen en de waterschappen veel zuiveren, blijft er toch altijd een beetje achter en er zitten grenzen aan hoe schoon je het drinkwater kunt krijgen. Dit betekent dus dat onze leefomgeving minder schoon wordt, maar ook dat mensen minder schoon drinkwater binnen krijgen met alle gezondheidsgevolgen van dien.

Hoe meer we het water dus vervuilen, hoe minder schoon drinkwater er over blijft. We moeten nog harder zoeken naar nieuwe bronnen, maar die zijn niet onuitputtelijk. Om ze aan te boren hebben we grote investeringen nodig, die uiteindelijk door de gemeenschap betaald worden.