D66 wil een vrouwvriendelijke gemeente, voor veiligheid voor iedereen
Geweld tegen vrouwen is helaas aan de orde van de dag. Een groot deel van onze inwoners voelt zich onveilig op straat. Met name jonge vrouwen passen hun routes en gedrag aan om onveilige plekken te vermijden en veilig thuis te komen. Dit is niet een vrouwenprobleem maar een breed maatschappelijk probleem. De leefomgeving is van ons allemaal en iedereen heeft het recht om zich vrij te kunnen bewegen en daar is veiligheid voor nodig. Vrouwen maar ook andere groepen zoals queer personen voelen zich massaal onveilig in de openbare ruimte. Treinstations, het openbaar vervoer, uitgaansgebieden, parken en bossen zijn voorbeelden van plekken waar veel vrouwen zich niet veilig voelen. Het percentage jonge vrouwen tussen de 18 en 25 jaar dat zich onveilig voelt in de openbare ruimte is twee keer zo hoog als het percentage mannen van dezelfde leeftijd.
Daarom heeft D66, samen met ChristenUnie, Partij voor het Noorden en Student & Stad een initiatiefvoorstel ingediend om de openbare ruimte in de gemeente in te richten vanuit het vrouwelijk perspectief. Gemeenten worden van oudsher ingericht vanuit het perspectief van mannen. Maar als we onze straten, wijken en dorpen ontwerpen en inrichten, gekeken door de bril van een meisje van 16, dan kan er al meteen vanaf de ontwerpfase aandacht zijn voor veiligheid voor alle inwoners.
Ga het gesprek aan met vrouwen over wat zij nodig hebben
De partijen stellen voor om samen met vrouwen uit verschillende doelgroepen schouwen te doen van de openbare ruimte om in kaart te brengen welke locaties als onveilig worden ervaren. En daarbij ook het gesprek aan te gaan met andere groepen die zich vaak onveilig voelen, zoals ouderen en queer personen. Het is belangrijk om hen zelf te vragen wat zij nodig hebben om zich prettig te voelen op straat. Zodat deze zo kan worden ingericht dat het voor iedereen een fijne plek wordt om te verblijven.
Stoel aan tafel
De gemeente wordt ook gevraagd om het vrouwelijk perspectief een stoel aan tafel te geven in de beslisketen omtrent ontwerp en inrichting van nieuwe projecten in de openbare ruimte.
Andrea Poelstra-Bos: ‘Daar waar jonge vrouwen zich veilig voelen, voelt iedereen zich veilig. We willen graag dat elke inwoner van Groningen zich veilig kan voelen in de openbare ruimte en elke dag weer veilig thuis komt’.
Maria Martinez Doubiani: ‘Echt vrij zijn betekent je ook veilig voelen, ook in de openbare ruimte. Dit initiatiefvoorstel is een beginpunt om een inclusief perspectief structureel mee te nemen in hoe we onze stad ontwerpen.’