Binnenstad en dorpen

Beeld: Arend-Jan Wonink

De gemeente Groningen is afwisselender dan ooit: binnen onze grenzen tellen we naast groene dorpen, een bruisende binnenstad, oude en moderne buitenwijken met rondom de stad veel groen. Sinds de herindeling is het nog belangrijker geworden om de verbinding tussen de stad, de wijken en de dorpen te versterken zonder de groene ruimte ertussen aan te tasten.

Verder hebben alle kernen in onze gemeente hun eigen functie en aantrekkingskracht, zoals de kleinschaligheid van het centrum van Haren en de reuring van de binnenstad.

Dit willen wij

• Vernieuw de binnenstad samen met inwoners en ondernemers en versterk de woonfunctie.
  • Maak er een ongedeelde binnenstad van met logische verbindingen en veel ruimte voor ontmoeting.
  • Zet vaart met het vergroenen en verfraaien van de Diepenring.
  • Vervang waar mogelijk, zoals bij de Noorderhaven, parkeerplaatsen door terrassen, groen en ontmoetingsplekken.
  • Zorg ervoor dat toegankelijkheid de norm is voor de binnenstad en alle dorpscentra in onze gemeente.
  • Kijk of niet alleen de binnenstad maar ook wijkcentra meer autoluw kunnen worden, zoals Paddepoel.
  • Creëer meer speelplekken zodat de binnenstad nog geschikter wordt voor gezinnen.
  • Leg een hardlooproute aan door de binnenstad.
  • Realiseer duizenden extra fietsparkeerplekken, zowel in stallingen met oplaadmogelijkheid als op rustigere plekken in de openbare ruimte.
  • Zorg voor extra openbare toiletten die voor iedereen toegankelijk zijn.
  • Garandeer het voortbestaan van gehandicaptenparkeerplaatsen.
  • Zorg voor voldoende oplaadmogelijkheden in de parkeergarage voor elektrische auto’s, scooters en fietsen.
  • Onderzoek of er een waterstoftankinstallatie in het gebied kan komen.
  • Zorg voor voldoend ruime en veilige fietsenstallingen.
  • Besteed meer aandacht aan het mengen van functies om de sociale veiligheid te verbeteren.
  • Ontwikkel het gebied rondom de Biotoop in Haren woonvoorzieningen voor zelfstandig wonende ouderen en creëer bijvoorbeeld mogelijkheden om hier een ‘krasse knarrenhof’ te realiseren.
  • Herstel de Chinese Tuin in oude glorie.

Dit hebben we bereikt

• Een investeringsagenda voor de complete binnenstad, van Diepenring tot Zuiderdiep en van Westerhaven tot Schuitendiep.
  • Minder verkeer waardoor het voetgangersgebied met 20% wordt vergroot.
  • Na jaren van discussie is het ons gelukt om de renovatie van het Raadhuisplein in Haren te realiseren met ruimte voor de lokale detailhandel.