Wim Maatman

Beeld: Don Voogt

Als ondernemer geloof ik in de kracht van de mensen, want je kan vaak meer dan je denkt. Aan de andere kant, als het écht niet gaat, dan is het belangrijk dat er iemand is die naar je omziet. Die je in je kracht zet en je op een zo goed mogelijke manier laat meedraaien in onze samenleving. Ieder mens is anders, heeft andere capaciteiten. En dan gaat het erom dat je op die capaciteiten wordt uitgedaagd.

• 62 jaar
  • Doetinchem

Vanuit mijn werk ben ik in aanraking gekomen met diverse branches: media, onderwijs, innovatieve bedrijven, overheid, theater, evenementen, zorg en politiek. Naar mijn idee kan er meer samengewerkt worden. Dan bereiken we veel meer, versterken we elkaar.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Mijn lievelingsplek is de binnenstad van Doetinchem met haar Catharinatoren. Die toren en ik zijn ongeveer even oud Het is een monument van veerkracht en hoop, wederopgebouwd na de bombardementen in 1945.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Op historisch gebied heeft Doetinchem niet zoveel te bieden, we zijn niet echt een ‘mooie’ stad. We zullen ons op een andere manier moeten onderscheiden. Doetinchem heeft opmerkelijke en uitstekende ‘stadse’ voorzieningen waar we trots op mogen zijn in zorg, cultuur, innovatieve bedrijven, topsport, horeca en onderwijs. Als we samenwerken, zijn we in staat jonge mensen te trekken en te behouden. We moeten sámen laten zien waar we goed in zijn. Dat het hier goed wonen is.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Doetinchem aantrekkelijk maken voor nieuwkomers en gasten door meer samenwerking tussen sectoren en door te laten zien waar we goed in zijn.
  • Innovatie bij (semi)technische bedrijven stimuleren en daarbij MBO’s en HBO’s betrekken. Hier is de weg vaak belangrijker dan het doel.
  • Op sociaal gebied de mogelijkheden creëren om elkaar te ontmoeten. Zodat we elkaar weer leren kennen en ontspannen met elkaar kunnen omgaan.

Wat betekent D66 voor jou?

Ik heb D66 Doetinchem leren kennen als een groep mensen met een positieve houding. Een club waar succes en sores gedeeld wordt. Mensen die kijken naar ‘de vraag achter de vraag’, die willen weten hoe het zit, en dan op zoek gaan naar oplossingen. En daar voel ik me thuis bij.