Schoolzwemmen en het onderwijs

In mijn herinnering was vroeger het schoolzwemmen altijd een groot feest. Met de hele klas in de grote bus en daarna naar de oude Schots. Een heerlijk nostalgisch gevoel krijg ik erbij. Ik ben nog van de generatie die zijn hele basisschool carrière ‘school zwemles’ heeft gehad. Dit is alweer zo’n tien jaar geleden.

(goed oude) Tijd

Inmiddels ben ik nu twee en een half jaar leerkracht en is er heel wat veranderd in onderwijsland. Dit maakt dat ik op een andere manier naar die ‘goede oude tijd’ ben gaan kijken. Hierbij zijn ´tijd’ en ‘mogelijkheid’ belangrijke factoren. Dat tripje naar de Schots van vroeger, kostte ons toch echt twee uur van een schooldag.

Werkdruk in het onderwijs

Het is geen nieuws meer dat we in het onderwijs last hebben van hoge werkdruk. Niet dat we de baan daardoor minder mooi vinden, maar die mooie baan eist ook ontzettend veel van het onderwijzend personeel. Dat is ook één van de redenen waarom ik mij voor D66 inzet. Om op te komen voor de belangen van die mensen die zich voor dit mooie vak inzetten.

Vol lesprogramma

Een aantal belangrijke punten, die naar voren komen als het gaat om werkdruk in het onderwijs, zijn; het volle lesprogramma, het bieden van voldoende zorg in grote klassen, en ´de tijd’. Onder schooltijd is het natuurlijk van het grootste belang dat de leerlingen goed leren lezen, schrijven, spellen en rekenen. Dit behoort tot de hoofdtaak van het onderwijzend personeel.

Dan zijn er ook alle vakken rond wereldoriëntatie; o.a. aardrijkskunde, geschiedenis, en natuuronderwijs. Daar bovenop komen ook nog de creatieve vakken, die minstens net zo belangrijk zijn voor de talentontwikkeling van leerlingen! Muziek, dans, tekenen, handvaardigheid, en drama.
Laten dit nou net de vakken zijn die er soms bij inschieten als het gaat om die, altijd, tikkende klok. Zonde toch!?

Dan is het ook nog van belang dat de leerlingen genoeg bewegen in de week. En dat allemaal in 5,5 uur per dag! Een heuse uitdaging om dit allemaal in goede banen te leiden.

Zwemonderwijs van groot belang

Begrijp ons niet verkeerd; Het zwemonderwijs is van groots belang!

Wij wonen in Den Helder. De maritieme stad met de mooiste kustlijn van het land. Wij staan voor een zwemdiploma voor ieder kind. Dit is voor het onderwijs alleen erg belastend om er óók nog eens bij te hebben in het volle rooster. Daarnaast hebben lang niet alle scholen een zwemschool of zwembad in de directe buurt, dus moet er vervoer geregeld worden, net zoals dat vroeger ging. Het vervoer en het omkleden kostten, bij elkaar, meer tijd dan de effectieve zwemtijd. Die tijd kan beter worden besteed aan het onderwijs ín de school.

Financiële ondersteuning

Daarom nemen wij van D66 de volgende stelling:

´’Schoolzwemmen legt een te groot tijdsbeslag op een toch al vol schoolprogramma. Wij vinden wel dat een zwemdiploma voor alle kinderen geldt als startkwalificatie. Waar dat niet haalbaar is moet de gemeente (financiële) ondersteuning bieden. ´’

Open voor ideeën

De oude, nostalgische Schots heeft plaatsgemaakt voor het moderne Heersdiep en wellicht zijn er andere manieren om toch weer de scholen te betrekken bij het zwembad.

Bijvoorbeeld een ´natte gymles’ in de zomer. Waarbij een zwemles een keer, of meerdere keren, de gymles vervangt. We staan open voor ideeën!