Capelle ondertekent het Schone Lucht Akkoord

Goed nieuws:
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft het Schone Lucht Akkoord getekend!
Een mijlpaal want hier hebben wij als Capelse fracties van D66, PvdA en GroenLinks herhaaldelijk voor gepleit. Temeer omdat wij dit vanuit gezondheidsperspectief een zeer belangrijk onderwerp vinden.

Verkiezingsprogramma 2022

D66 Capelle heeft het tekenen van dit Schone Lucht Akkoord ook opgenomen in het Verkiezingsprogramma dat wij voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 hebben opgesteld.
Wij zijn dan ook blij dat wij dit belangrijke punt hebben kunnen realiseren.

Commissievergadering SLE

In de commissievergadering SLE (Samenleving en Economie) van 19 juni 2023 hebben wij hier samen met fracties van de PvdA en GroenLinks vragen over gesteld. Onder andere waarom de gemeente Capelle aan den IJssel dit akkoord nog niet heeft getekend?
Na een toezegging van wethouder Wilson heeft hij vervolgens samen met wethouder Geissler daad bij het woord gevoegd en is eind 2023 het Schone Lucht Akkoord getekend.

Wethouder Geissler

Wethouder Geissler “Eerder is al wel de vraag ter sprake gekomen of we als gemeente zouden toetreden tot het Schone Lucht Akkoord, maar destijds is gezegd dat dat niet nodig was. Dat inzicht is deze collegeperiode veranderd.”
“Dat komt”, zo stelt de wethouder, “omdat verduurzaming en ook de luchtkwaliteit steeds meer in de actualiteit komt. Je ziet het in de Randstad steeds drukker worden. En dat heeft ook effect op de kwaliteit van de lucht. Capelle is een heel dichtbevolkte gemeente. We hebben weliswaar zelf geen zware industrie, maar Rotterdam en diverse snelwegen liggen vlakbij.”

Doel

Het doel van het Schone Lucht Akkoord is om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren.
Het is een akkoord tussen het Rijk, de provincies en een groot aantal gemeenten.
Samen streven de deelnemende partijen naar een gezondheidswinst van minimaal 50 procent in 2030 ten opzichte van 2016.
Ter info: gemiddeld leven Nederlanders negen maanden korter door luchtverontreiniging en jaarlijks overlijden ongeveer 11.000 mensen vroegtijdig als gevolg van blootstelling aan luchtverontreiniging.

Samen blijven we ons inzetten voor een schonere en gezondere toekomst!!