Raadspraat Winny Toersen: Bunnikse bunkertje

Bunker bij het Bunkerpad in Amelisweerd

Bunker bij het Bunkerpad in Amelisweerd Beeld: Mapio

D66’ers actief in de gemeenteraad schrijven regelmatig over vraagstukken waar ze mee bezig zijn, en keuzes die voorliggen. Deze keer ons raadslid Winny Toersen (#3).

Lokale problemen

In 2020 gingen we met een aantal raadsleden op excursie naar de Achterhoek om in de fraaie gemeente Bronckhorst een zonneveld te beleven. Een leuk en leerzaam initiatief van Inge Verhoef (P21). Na afloop scoorden we een broodje bij de lokale bakker. Daarvan staat mij nog altijd levendig bij de reactie op mijn vraag hoe zij nu hun zonnevelden beleven. Het antwoord was duidelijk. ‘Tja het zal het zal vast goed zijn, maar mijn zoon kan hier nergens wonen en onze dorpen worden stiller en grijzer’. Dat geluid heeft blijkbaar ook de Achterhoekse gemeenteraden bereikt. Want inmiddels is de Achterhoekse woningcoöperatie met succes aan de slag met ‘uuthuuskes’.

Een uuthuuske is een kleine, betaalbare, tijdelijke huurwoning, geschikt voor 1 tot 2 personen. In juli 2020 besloot de gemeenteraad van Aalten 10 uuthuuskes te kopen en te plaatsen, bedoeld voor jongeren die een sociaal en/of maatschappelijke binding hebben met één van de kernen en die ‘op zichzelf’ willen gaan wonen. In mei 2021 werd het eerste uuthuuske in gebruik genomen. En het initiatief lijkt een succes en het is inmiddels opgepakt door verschillende buurgemeenten.

Betaalbare woningen bouwen

Het zal u als lezer niet zijn ontgaan dat het ook in de Bunnikse raad regelmatig gaat over de behoefte aan betaalbare woningen die in onze gemeente veel groter is dan wat we kunnen bieden. Al hebben we de afgelopen jaren wel enkele concrete stappen gezet, zoals het besluit om de Kersenweide te bouwen. Maar het is niet genoeg en het realiseren duurt akelig lang.

Hoeveel huizen gaan we bouwen in onze gemeente?

De gesprekken gaan vooral over hoe groot de bouwopgave voor Bunnik kan zijn. Die gesprekken reiken vast verder dan de raadszaal. Het is één van de onderwerpen om over na te denken als je straks gaat stemmen. Ik juich het van harte toe dat we over de bouwopgave met elkaar in gesprek gaan. Binnen en buiten de raadszaal.

Maar ik hoop ook dat we naast praten over een groot onderwerp als de bouwopgave, oog houden voor de kleine kansen en die weten te pakken. Ook al is dat een druppeltje op de gloeiende plaat. Waarom niet onze eigen uuthuuskes plaatsen? En voordat we verzanden in een discussie over zoeklocaties, ik zie kansen voor een paar ‘Bunnikse Bunkertjes’ rond het gemeentehuis.

D66 werkt aan jouw toekomst in Bunnik, Odijk en Werkhoven. Met meer betaalbare woningen, groene en duurzame dorpen, en verbinding tussen jou en de politiek.