Wonen

“De feiten vertellen ons dat we in snel tempo vergrijzen. Het overeind houden van scholen, supermarkten, sport- en cultuurvoorzieningen en buslijnen komt daardoor in gevaar.”

Waar bouwen we aan mee:

Onze gemeente is prachtig gelegen tussen polder, duin en strand. Het is er goed wonen. Maar het is hoognodig dat starters en jonge gezinnen zich kunnen vestigen in onze gemeente. Ook voor ouderen die naar een kleinere woning willen verhuizen zijn geschikte woningen nodig. Om dit alles te realiseren zijn er dringend nieuwe betaalbare woningen nodig. Er zijn nu ook te weinig betaalbare appartementen te huur. Starters kunnen daardoor nergens terecht en ouderen stromen niet door vanuit eengezinswoningen. Dit is een groot probleem, want hierdoor stagneert de sociale huurmarkt.

Bij de ontwikkeling van nieuwe woningbouwlocaties moet een hoog percentage aan betaalbare huur- én koopappartementen worden gerealiseerd. Minsten de afgesproken 30%, liefst meer. Maak daarvan i.p.v. een inspanningsverplichting een resultaatverplichting. Daarbij moet vooral gezocht worden naar plekken binnen de kernen. Dus liever inbreiden dan uitbreiden. Maar wel moeten niet alle groene ruimtes worden opgeofferd aan woningbouw. Daarom zal er soms uitgebreid moeten worden maar dan wel op plaatsen met een beperkte natuurwaarde en zo dat de groene ruimten in principe groen blijven. Een oplossing voor veel korte termijn huisvestingsproblemen moet gezocht worden in het bouwen van tijdelijke woningen. Vanzelfsprekend moeten nieuwe woningen duurzaam gebouwd worden, waarbij geen aansluiting op het gas wordt gerealiseerd. Permanente bewoning van vakantiewoningen moet worden tegengegaan.