Toerist in eigen gemeente: bestuursdag 2022

Afgelopen vrijdag, 16 september, vond de jaarlijkse bestuursdag plaats. Een dag waarin het bestuur van de gemeente elkaar én de omgeving beter leert kennen. De dag stond in het teken van toerisme en recreatie. Wat is er allemaal te beleven? En hoe draagt dit bij aan onze gemeente?

De bestuurders ervaarden deze dag als toerist of recreant. Ze gingen langs bij Landgoed Klarenbeek in de gemeente Voorst. Daar kregen ze informatie en inspiratie over de toeristische meerwaarde van een toegankelijk landgoed. Daarna volgden ze een fietsknooppuntenroute en bezochten de historische kerk in Hall waar toerisme bijdraagt aan behoud van erfgoed. Ook spraken ze met ondernemers over het belang van toerisme. Bij Uitspanning De Vroolijke Frans legden de ondernemers bijvoorbeeld uit dat de omzet voor een groot deel afhankelijk is van toeristen. In de wintermaanden zijn er veel minder recreanten en sluit de horecalocatie een deel van de week. De dag werd afgesloten in het VSM Station Eerbeek waar kansen liggen voor een Veluwse ontvangstlocatie en het versterken van de identiteit als papierdorp. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de aantrekkelijkheid vergroten? Veel toeristen doen hun bestedingen buiten onze gemeentegrenzen vanwege het beperkte toeristische aanbod. Het zou mooi zijn als zij een deel van dat geld juist in onze gemeente uitgeven. Daarvoor is aanbodontwikkeling nodig.

Visie toerisme

Dit jaar is een nieuwe visie op kwaliteitstoerisme vastgesteld door de raad. Deze sluit aan op de bewegingen van de provincie en regio. Toerisme juichen we toe, maar wel met een balans tussen natuur en mens. In de natuurgebieden, maar ook in onze dorpskernen. Deze onderwerpen werden nog verder toegelicht aan de raad met een presentatie en daarna volgde een discussie. Wat is wenselijk en wat niet? Wat willen we in de gemeente Brummen? Dit en meer werd besproken. Kortom, een geslaagde dag. Het bestuur heeft waardevolle tijd met elkaar doorgebracht en nieuwe inzichten gekregen op het gebied van toerisme en recreatie in onze gemeente. Volgend jaar september is er weer een nieuwe bestuursdag.