Proactief informeren over de Wolf

Onze fractie heeft onlangs schriftelijke vragen gesteld over de komst van de wolf naar onze gemeente. Dit naar aanleiding van een onderzoek gepubliceerd door Vroege Vogels. De gemeente Brummen ligt deels op de Veluwe en daarmee zal het slechts een kwestie van tijd zijn voordat ook in Brummen vee wordt aangevallen. Dit komt vooral omdat maar zeer weinig weilanden op een juiste wijze zijn beschermd tegen de wolf. Voor meer informatie lees dit artikel van Vroege Vogels.

“In Nederland kunnen we prima samenleven met prachtige dieren zoals de wolf, zolang we maar de juiste preventieve wolfwerende maatregelen nemen om overlast te voorkomen”

Mark Holstlag – Fractieondersteuner D66 Brummen – Eerbeek

Er worden veel te weinig wolfwerende maatregelen genomen en de wolvenconsulent van de provincie wordt amper geraadpleegd. Dit komt mede doordat (hobby) veehouders niet goed weten waar ze moeten zijn en welke maatregelen en subsidies mogelijk zijn.

Omdat de beantwoording vanuit het college open liet staan of de gemeente zelf proactief veehouders wilde informeren, heeft onze fractie hierover een motie ingediend. Dit is niet onopgemerkt gebleven door de journalistiek, de Stentor heeft inmiddels al twee artikelen gepubliceerd over onze vragen en de ingediende motie.

In de motie roepen we het college van B&W op om duidelijk, kort en bondig de veehouders te informeren over de mogelijkheden. Dit om ervoor te zorgen dat problemen door de komst van de wolf zoveel als mogelijk worden vermeden door het nemen van preventieve maatregelen.

Beeld: D66 Brummen