Op 30 mei: benoeming wethouders en raadsleden

Vorige week presenteerden vier partijen een coalitieakkoord met het motto ‘Vertrouwen, Verbinden, Versterken’. In aanvulling daarop hebben de vier partijen (Lokaal Belang, GroenLinks, PvdA en D66) een initiatiefvoorstel ingediend met daarbij het verzoek aan de gemeenteraad om vier wethouders voor de komende bestuursperiode 2022-2026 te benoemen. Het gaat om de heren Van de Graaf (Lokaal Belang), Inberg (GroenLinks) en de dames Van Klinken (PvdA) en Timmer (D66). Dit voorstel wordt behandeld tijdens een extra raadsvergadering op maandag 30 mei. Iedereen is van harte welkom deze openbare raadsvergadering bij te wonen. De vergadering wordt ook live uitgezonden via het televisiekanaal van de lokale omroep Voorst Veluwezoom.

Op de agenda staan vier concrete agendapunten, waarvan er drie te maken hebben met de benoeming van de nieuw te benoemen wethouders. Zo worden de geloofsbrieven van de kandidaat-wethouders onderzocht, komt het initiatiefvoorstel van de vier coalitiepartijen aan de orde en wanneer de raad hiermee instemt, worden de vier wethouders door in hun nieuwe functie beëdigd. Aansluitend worden er twee nieuwe raadsleden geïnstalleerd. Immers, de heer Inberg en mevrouw Van Klinken zijn in maart benoemd tot raadslid. Zodra zij benoemd zijn als wethouder, verlaten zij de gemeenteraad en wordt de vrijgevallen plek ingenomen door een andere vertegenwoordig van de betreffende partij. De verwachting is dat de heer Inberg als raadslid wordt opgevolgd door de heer Vondeling. De raadszetel van mevrouw Van Klinken wordt ingenomen door mevrouw Cox.

Vergaderstukken

De vergadering begint om 20.00 uur en vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis in Brummen. De agenda en alle vergaderstukken zijn te raadplegen op de website van de gemeenteraad via de url www.brummen.nl/gemeenteraad. Ook liggen er voor belangstellenden exemplaren van de agenda met de bijbehorende stukken gereed bij de centrale informatiebalie in het gemeentehuis en het Servicepunt in Eerbeek. Verder kunt u hiervoor ook terecht bij de overheidsinformatiepunten in de bibliotheken in Brummen en Eerbeek.