Helder en transparant bestuur

Als gemeente heb je verschillende manieren om iets te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld zaken verplichten, stimuleren of je subsidiëren. In Brummen hebben we een tiental jaar geleden bedacht dat als er een nieuw huis of bedrijfspand komt er een bedrag in een fonds moet worden gedaan voor meer groen in onze leefomgeving.

Deze regeling heet Ligt op Groen fonds en is voor D66 al langer een doorn in het oog. Niet omdat we tegen bouwen zijn. Niet omdat we tegen meer groen zijn. Maar omdat niet duidelijk is waar het geld naar toe gaat. Bouw jij als particulier een nieuw huis, dan moet je € 5.000,- in de pot doen. Wat daar vervolgens mee gebeurt is onduidelijk.

Per 1 januari 2024 gaat de Omgevingswet in en daar moet heel duidelijk verband zijn tussen afdracht en project. Om toch niet het geld per 1 januari mis te lopen had het college een ‘geitenpaadje’ bedacht: via een memo bij de Nota grondbeleid werd een tijdelijke regeling voorgesteld. Oh en daar werd ook maar meteen een verschil per type woning weergegeven. Een sociale huur of goedkope koopwoning kreeg 10% korting en de duurdere categorie (boven de 4 ton) een verhoging van 50%.

Met een amendement hebben we deze prijsverschillen verwijderd. De tijdelijke regeling blijft bestaan, maar er zit nu meer druk op de ketel om eens goed naar het hele Ligt op Groen Fonds te kijken. Willen we het Fonds gebruiken om groen te verbeteren? Prima wat ons betreft, maar maak dan voor iedereen inzichtelijk welke tastbare projecten er mee worden gefinancierd.

Willen we sturen op het type woningen dat er gebouwd gaan worden? Gebruik daar dan een ander instrument voor en schaf het Ligt op Groen Fonds af. Een meerderheid in de raad was het met ons en het amendement is aangenomen.

Gemeentehuis Brummen - Beeld: D66 Brummen