D66 Brabant wil het gebruik van bestrijdingsmiddelen terugdringen in Brabant!

Spreektekst concept-Uitvoeringsagenda Milieu 2024-2027

Voorzitter,
D66 kan zich globaal vinden in de concept-Uitvoeringsagenda Milieu als uitwerking van het beleidskader Milieu.
Het verbaast ons wel dat het terugdringen van het gebruik van
bestrijdingsmiddelen niet verder wordt uitgewerkt. En dat terwijl het
beleidskader Milieu expliciet vermeldt dat er een plan van aanpak zou worden opgesteld om samen met partners (denk aan gemeenten en waterschappen) het gebruik van bestrijdingsmiddelen terug te dringen.

Er wordt nu slechts verwezen naar de programma’s Landbouw& Voedsel en Water & Bodem. Maar het terugdringen van bestrijdingsmiddelen is niet alleen een zaak voor de landbouw met het oog op bescherming van natuur, bodem en water.

Het is net zozeer een zaak voor de bescherming van de gezondheid van mensen. Veel mensen maken zich terecht grote zorgen over het gebruik van bestrijdingsmiddelen bij allerlei intensieve teelten zoals de lelieteelt en de mogelijke impact op hun gezondheid. Burgers staan in toenemende mate in de rechtszaal tegenover telers vanwege het gebruik van landbouwgif nabij hun woonomgeving.

Integrale aanpak voor een gezonde leefomgeving

D66 ziet graag dat juist vanuit de uitvoeringsagenda Milieu die inzet op een gezonde en veilige leefomgeving, een integrale aanpak wordt ontwikkeld ter vermindering van bestrijdingsmiddelen. Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen nabij woongebieden met spelende kinderen, maar ook nabij weidevogel- en natuurgebieden en waterlopen moet worden uitgesloten.

De juridische mogelijkheden zijn er om via de Omgevingsverordening paal en perk te stellen aan het gebruik van bestrijdingsmiddelen en bijvoorbeeld spuitvrije zones in te stellen.
Mijn uitnodiging aan GS is om daar nu al mee aan de slag te gaan en de Uitvoeringsagenda Milieu met dit actiepunt aan te vullen.