Fractie D66 Brabant kijkt terug op geslaagde Brabantdag 2024 in het provinciehuis

De fractie van D66 Brabant kijkt terug op een geslaagde Brabantdag 2024. In het Brabantse provinciehuis kwamen meer dan 100 Brabantse D66’ers bij elkaar voor verschillende sprekers en deelsessies.

De stemming was opgetogen, mede door het mooie verkiezingsresultaat bij de Europese verkiezingen waar D66 van 2 naar 3 zetels ging. D66 zit weer in de lift. Toch waren er ook zorgen over de nieuwe rechtse coalitie die Nederland krijgt. Verschillende sprekers, waaronder Carla Moonen uit Breda (Eerste Kamer), stadsgenoot Hans Teunissen van het landelijk bestuur en het Eindhovense Tweede Kamerlid Mpanzu Bamenga benadrukten dat de verbinding met het maatschappelijk middenveld én de D66-leden in alle geledingen nu belangrijker is dan ooit tevoren. Vooral de kennis van en over sectoren waarop bezuinigd gaat worden, zoals onderwijs en ontwikkelingssamenwerking, moeten we als D66 meer gaan benutten. “Ik drink meer koffie dan ooit tevoren”, aldus Eerste Kamerlid Moonen.

In Brabant zijn de uitdagingen groot, maar met inbreng van een sterke D66-fractie onder leiding van Mathijs van Miltenburg en een ambitieuze gedeputeerde Saskia Boelema worden die door de coalitie goed opgepakt. “Er ligt een goed akkoord van D66, VVD, GroenLinks, PvdA, SP en Lokaal Brabant”, aldus Van Miltenburg. “Het is een coalitie die bestaat uit veel partijen, maar we maken echt meters”, vulde gedeputeerde Sasia Boelema aan.

In de deelsessies was er verdieping op vier thema’s. Statenlid Floris Stoot sprak met Brabantse leden over het vervoer van gevaarlijke stoffen door Brabant & DeltaRhine-corridor.

Hoe we arbeidsmigratie in goede banen leiden, stond centraal bij de sessie van fractievoorzitter Mathijs van Miltenburg en het Tilburgse raadslid Kirill Blokker.

Statenlid Dianne Schellekens, Femke Dingemans van de Brabantse Milieu Federatie (BMF) en de Oisterwijkse wethouder Eric Logister hadden een inspirerende sessie over de energietransitie.

Hoe we vraag en aanbod bij elkaar gaan brengen op de Brabantse woningmarkt stond centraal bij de bijeenkomst van Statenlid Kasper van de Langenberg en directeur-bestuurder Marinus Biemans van woningbouwcorporatie woCom die actief is in de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek en Someren.

De dag werd afgesloten door Tweede Kamerlid Jan Paternotte, die ook blij was met de zetelwinst van D66 bij de Europese verkiezingen. D66 is klaar voor de oppositie en zal vanuit de inhoud slechte plannen van het kabinet bestrijden. Tijdens de Q&A met de zaal werd helder op welke manier de Kamerfractie van D66 dat gaat doen.

Speciale dank aan Tom Urbaschek en Bart Lauwen die de dag organisatorisch hebben opgezet en moderator Fons Potters die de hele bijeenkomst aan elkaar praatte. De dag werd afgesloten met een netwerkborrel én een toezegging van de Brabantse fractie van D66: volgend jaar is er weer een Brabantdag in het provinciehuis.

Deelsessies terugblik

Vervoer van Gevaarlijke Stoffen: Statenlid Floris Stoot sprak met Brabantse leden over het vervoer van gevaarlijke stoffen door Brabant en de DeltaRhine-corridor. Tijdens deze sessie bespraken we de economische voordelen en de nadelen, zoals de potentiële gevaren en de toename van verkeersbewegingen zowel op het spoor als op de weg. De discussie over mogelijke oplossingen zorgde voor interessante en levendige gesprekken. Moeten we inzetten op vrachtwagens, extra spoor aanleggen, of toch de Delta-Rhine corridor benutten? Het is duidelijk dat dit onderwerp nog lang niet is uitgepraat.

Arbeidsmigratie: Hoe we arbeidsmigratie in goede banen leiden, stond centraal bij de sessie van fractievoorzitter Matthijs van Miltenburg en het Tilburgse raadslid Kirill Blokker. Er wonen en werken naar schatting 120.000 arbeidsmigranten in Brabant. Matthijs van Miltenburg benadrukte de actieve rol van de provincie, onder meer door de inrichting van het Brabants Migratie Informatie Punt om arbeidsmigranten van informatie over hun rechten en plichten te voorzien. De vraag werd gesteld hoe duurzaam een economisch systeem is dat in toenemende mate afhankelijk is van arbeidsmigratie. Arbeidsmigratie hangt nauw samen met economische keuzes, en welke toekomstige economie we in Brabant willen, zal zowel op lokaal als provinciaal niveau in toenemende mate politieke aandacht krijgen.

Energietransitie: Statenlid Dianne Schellekens, Femke Dingemans van de Brabantse Milieu Federatie (BMF), en de Oisterwijkse wethouder Eric Logister hadden een inspirerende sessie over de energietransitie. Met 30 leden werd er gedoken in de uitdagingen en dilemma’s van de energietransitie, zoals het oplossen van netcongestie en transportschaarste, wat zeker nog 10 tot 15 jaar gaat duren. Logister gaf inzicht in hoe de regionale energiestrategie bijdraagt aan het halen van de klimaatdoelen en adviseerde gemeenteraadsleden meer ruimte te geven aan windenergie voor een evenwichtig net. Dingemans riep op tot een natuurinclusieve energietransitie en ging kort in op natuurinclusief isoleren. Alle aanwezigen waren voor maatschappelijke prioritering van aansluitingen op het energienet. Inzichten over de voor- en nadelen van buurt- of thuisbatterijen werden gedeeld. In september wordt de uitvoeringsagenda 2024-2025 van de Brabantse Energieagenda 2019-2030 oordeelsvormend besproken door de staten.

Woningmarkt: Hoe we vraag en aanbod bij elkaar gaan brengen op de Brabantse woningmarkt stond centraal bij de bijeenkomst van Statenlid Kasper van de Langenberg en directeur-bestuurder Marinus Biemans van woningbouwcorporatie woCom, die actief is in de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek en Someren. Kasper gaf een presentatie over demografie en de woningbouwplannen en daadwerkelijke productie in Brabant, gevolgd door een toelichting op de ontwikkelingen van het Rijk en wat de provincie zelf nu doet qua beleid en concrete woningbouwprojecten. Het gesprek met Biemans over woningbouw in de praktijk van een woningcorporatie was levendig, met vragen en opmerkingen van D66’ers uit alle hoeken van Brabant, waaronder veel raadsleden. Tot slot is de afspraak gemaakt dat we elkaar goed weten te vinden zodat we samen kunnen optrekken met als doel: Met tempo voldoende, maar zeker ook de juiste soort woningen in Brabant realiseren!