D66 streeft naar economische vooruitgang met focus op innovatie, circulariteit en inclusieve arbeidsmarkt in Brabant

Spreektekst concept-Uitvoeringsagenda Economie, Kennis en Talentontwikkeling

Voorzitter,
D66 is ingenomen met de concept-Uitvoeringsagenda Economie, Kennis en Talentontwikkeling. De wereld om ons heen staat niet stil, ook in economisch opzicht en dus is het zaak om nu door te pakken en de agenda uit te gaan voeren om de economische positie van Brabant ook in de toekomst te borgen.

D66 is blij dat de transitie naar een datagedreven en een circulaire economie inmiddels integrale onderdelen van het Brabantse beleid zijn geworden. Digitalisering en circulariteit zijn maatschappelijke opgaven die ook economische kansen bieden aan het bedrijfsleven.

Wat ons betreft, zit dat goed verwerkt in Uitvoeringslijn 3 van de Uitvoeringsagenda met inzet op onder meer hergebruik en alternatieven voor (fossiele) grondstoffen, reductie van zogenaamde primaire grondstoffen, het vergroten van datamaturiteit binnen het mkb, verbeteren van de digitale infrastructuur en verhogen van onze cyberweerbaarheid.

Wij zijn ook blij met de aankondiging van twee nieuwe innovatiecoalities om de circulaire economie verder vorm te geven: Circular Semicon en Vezelstrategie. Daarmee wordt ook de daad bij het woord uit het Bestuursakkoord gevoegd om de grondstoffentransitie een stap dichterbij te brengen.

Voorzitter, tot slot, een economie draait uiteindelijk om mensen én op mensen. Ik wil dan ook het belang onderstrepen van een stevig arbeidsmarktbeleid.

D66 juicht de versterkte rol van de provincie daarbij toe. Met een aanpak om talent te ontwikkelen en te behouden voor het Brabantse MKB, maar ook met de benodigde aandacht voor internationale medewerkers.

D66 wil graag een arbeidsmarkt die werkt voor iedereen.

Eén van de uitdagingen voor de Brabantse economie betreft dat ondanks de krapte op de arbeidsmarkt er nog steeds mensen aan de kant staan.

We zien dan ook uit naar de aangekondigde aanpak rondom het vergroten van arbeidsparticipatie.

Tot zover, Voorzitter.