D66 Brabant zoekt kandidaat-gedeputeerden voor de nieuwe bestuursperiode (2023-2027)

D66 Brabant is op zoek naar één of meer gedeputeerden met een hart voor Brabant en het sociaal-liberale gedachtegoed. We gaan immers met flink wat ambitie de komende Provinciale Statenverkiezingen in. Daar hoort bij dat wij onderdeel willen zijn van het volgende Brabantse provinciebestuur. Op deze pagina vind je de details over de procedure met betrekking tot de kandidaatstelling, gesprekken en het uiteindelijke gedeputeerdenadvies.

Aanmelding kandidaten

Kandidaat-gedeputeerden kunnen van 19 december 2022 tot en met 23 januari 2023 12.00 uur hun interesse kenbaar maken aan de gedeputeerdenadviescommissie (hierna: GAC) door per e-mail een motivatiebrief en CV te sturen naar: [email protected] én [email protected].

Samenstelling GAC

De GAC is als volgt samengesteld:

Marusjka Lestrade-Brouwer –> Voorzitter regiobestuur
Matthijs van Miltenburg –> Lijsttrekker
Berend de Vries –> Voormalig wethouder gemeente Tilburg
Joke Geldhof –> Voormalig gedeputeerde provincie Noord-Holland
Petra Stienen –> Lid Eerste Kamerfractie

Werkwijze

De GAC is verantwoordelijk voor:

·         Het scouten van potentiële D66-gedeputeerden voor Brabant;
·         Het voeren van gesprekken met kandidaten;
·         Het uitbrengen van een gedeputeerdenadvies aan de nieuwe Statenfractie.

De GAC hanteert een open en transparante methode voor de werving van kandidaten, waarbij niet uitsluitend naar leden wordt gecommuniceerd maar waarbij ook andere online communicatiemiddelen worden ingezet om geïnteresseerden te attenderen op het profiel en de positie van gedeputeerde namens D66 Brabant.

De GAC selecteert op basis van het profiel, de CV’s en de motivatiebrieven de kandidaten waarmee de commissie ten minste één gespreksronde zal voeren. Om tot een advies te komen maakt de GAC gebruik van:

·         Het CV van de kandidaat;
·         De motivatiebrief van de kandidaat;
·         Het gesprek met de kandidaat, waarin gekeken wordt naar:
o   Aansluiting bij het opgestelde profiel kandidaat-gedeputeerde;
o   De persoonlijke motivatie van de kandidaat.

Verder vragen we de kandidaten een vragenlijst omtrent integriteit in te vullen en een verklaring omtrent gedrag (VOG) aan te leveren.

De GAC voorziet de nieuwe Statenfractie van een advies over de kandidaten die daarvoor toestemming geven. In dat advies geeft de GAC een oordeel zeer geschikt, geschikt of minder geschikt per kandidaat.  Het advies is niet bindend en strikt vertrouwelijk. De GAC houdt bij het doorlopen van het proces rekening met de gevoeligheden die bij dit proces komen kijken en is gehouden aan strikte geheimhouding.

Vragen?

Voor nadere informatie over de procedure, het profiel en/of het proces kunt u terecht bij Marusjka Lestrade (regiovoorzitter) via [email protected] en/of Matthijs van Miltenburg (lijsttrekker) via [email protected].