D66 wil landbouw Brabant weer in balans brengen

“Het roer moet om in de landbouw en dat gaat altijd ergens pijn doen. Om de landbouw in Brabant weer in balans te brengen moeten we vol gaan voor
kringlooplandbouw en D66 wil dat samen met onze boeren gaan realiseren.” Dat zei D66-lijsttrekker Matthijs van Miltenburg woensdagavond tijdens het Jonge Boeren Debat in het provinciehuis in Den Bosch. Het debat werd georganiseerd door ZLTO en het Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt (BAJK).

Harde, maar realistische boodschap

Volgens van Miltenburg is de hervorming van de landbouw een best harde, maar wel realistische boodschap. “Tegelijkertijd is het een opdracht die we samen moeten doen. Laten we samen voor een gezond Brabant gaan.” Het systeem dat in decennia is opgebouwd is vastgelopen. “Want voor de natuur is het 5 over 12″, aldus Van Miltenburg. Dat moeten we als uitgangspunt nemen en dan met elkaar gaan bouwen aan een andere manier van landbouw bedrijven.”

Geen tijd voor uitstel

De natuur in Brabant, Nederland en Europa gaat hard achteruit. Van Miltenburg stelde dat er geen tijd meer voor is uitstel. “Geloof niet de populisten die het stikstof- en klimaatprobleem ontkennen. Blijf niet hangen in het oude denken. Daarmee lossen we de problemen niet op.”

Debat BAJK - Beeld: Mark van Glabbeek

Matthijs van Miltenburg - Beeld: Mark van Glabbeek

Cosmas Hoefnagels, Floris Stoot en Dianne Schellekens - Beeld: Mark van Glabbeek