D66 Brabant wil volle kracht vooruit met het Brabants Programma Landelijk Gebied

Bijdrage tijdens de Themadag

De bijdrage van fractievoorzitter Matthijs van Miltenburg tijdens de Themadag:

Voorzitter,
Gaan we pas op de plaats maken met het Brabants Programma Landelijk Gebied?

Of gaan we koers houden? Wat D66 Brabant betreft, zijn we koersvast. Gaan we door met het BPLG en zelfs met volle kracht vooruit. Stilstand is achteruitgang en dat kunnen we ons niet veroorloven.

De 26 pagina’s van een Haags Hoofdlijnenakkoord veranderen immers niets aan de grote en urgente opgaven voor het Brabantse landelijk gebied: natuurherstel, zorgen voor voldoende en schoon water en voor een gezonde bodem. Inspelen op een veranderend klimaat. En dat in samenhang met de transitie naar een duurzaam voedsel- en landbouwsysteem. Het meest duurzame van Europa wat D66 Brabant betreft.

Het voorontwerp BPLG geeft de juiste richting aan en D66 Brabant steunt de ambitieuze inzet van GS voor het landelijke gebied.
Voor de transformatie van ons landelijk gebied is ook duidelijkheid nodig uit Den Haag. Het Transitiefonds Landelijk gebied is tot onze grote teleurstelling verdwenen, maar de vraag is komt er bijvoorbeeld nog een nationaal landbouwplan. Dat is slechts een van de onzekerheden.

Enerzijds, begrijpen we daarom wel dat GS op dit moment onvoldoende perspectief ziet om vast te houden aan de gevraagde planning van het Rijk. Een planning die uitging van een door GS vastgestelde versie van het ontwerp-BPLG eind september 2024.
Anderzijds willen we wel zo vroeg mogelijk in 2025 een definitief vastgesteld BPLG om zicht te houden op uitvoering, te beginnen bij de no-regret maatregelen.
Vraag aan de gedeputeerde; is er al iets te zeggen over een bijgestelde planning? Wanneer kunnen we een ontwerp-BPLG tegemoet zien?

Tot slot, voorzitter. D66 Brabant is erg ingenomen met het advies van BrabantAdvies over het voorontwerp BPLG. BrabantAdvies onderstreept de noodzaak om met betrokken partijen in Brabant te komen tot een stevige en realistische eigen Brabantse koers. Juist in de veranderende Haagse context.

Met BrabantAdvies zeg ik: “De uitdagingen zijn groot, maar Brabant kan deze aan.”