Algemene beschouwing begroting Blaricum

U heeft het meer gehoord vanavond, de begroting van de gemeente Blaricum voor 2025 ziet er goed en gezond uit.
En als kers op de taart, laat de laatste septembercirculaire van het Rijk bovendien zien, dat ook voor het jaar 2026 de zaken er (zelfs rooskleuriger dan aanvankelijk verwacht) eveneens gezond uitzien. Kunnen we dus nu tevreden achterover leunen? U raadt het al, geenszins. 

De overgrote meerderheid van de gemeenten in Nederland kijken met angst en beven uit naar de nadering van het zogenoemde ravijn jaar; Het jaar waarin de rijksoverheid de financiering van de gemeenten eens over een ander boeg gaat gooien. Het zat er al aan te komen, en de minister liet recent al doorschemeren, dat hij geen ruimte ziet de gemeenten alsnog de helpende hand te bieden. Nu kunnen we zeggen, dit is een landelijk probleem en de gemeente
Blaricum kan financieel wel tegen een stootje, anders dan andere gemeenten in Nederland.

Beeld: D66

Maar de gemeente Blaricum is geen eiland. Allerlei nationale en internationale ontwikkelingen houden geen halt bij de gemeentelijke
grenzen. En die ontwikkelingen raken ons ook, vroeger of later.
Zo heeft Nederland grote behoefte aan woningen, maar ook ruimte
om die woningen te bouwen. Nu hebben wij een mooie nieuwe woonwijk in het verschiet, op het voormalige Tergooi-terrein.
Craibosch. Met niet alleen traditionele woningen maar juist ook voor groepen die tot voor kort wat minder aan hun trekken kwamen. Denk aan kleine huishoudens, senioren en woning met zorg.

Een andere ontwikkeling.
Het PBL liet recent een waarschuwing horen die inhield dat de door
ons zelf gestelde duurzaamheidsdoelen een zeer grote kans hebben om vooral NIET gehaald te worden. En dat zijn ook doelen die we, in andere bewoordingen, ons zelf gesteld hebben in de gemeente Blaricum. En daarover onze schouders ophalen, laat het onderliggende probleem zeker niet verdwijnen. Meer dan voldoende aanleiding dus, vindt D66, om ook in Blaricum de verduurzaming ter hand te nemen. En gelukkig kunnen we waarnemen dat stappen in die richting al worden gezet, mét en zonder de hulp van de rijksoverheid.

En dan is er nog natuurbehoud. Terecht staat Blaricum bekend als een fraai dorp in een nog fraaiere natuurlijke omgeving. Het GNR doet er al het mogelijke aan om dit kostbare bezit te koesteren en te bewaren voor toekomstige generaties. Maar net als elders in Nederland wordt er om de schaarse ruimte gestreden voor bestemmingen, naast natuurbehoud, als woningbouw,
energietransitie en economische activiteiten. Dilemma’s, ook in Blaricum, die volgens D66 om een zorgvuldige afweging vragen.

De kwestie vluchtelingen & asiel.
Deze groepen mensen, die op de deur kloppen in Nederland op
zoek naar een veilige haven. Blaricum vervult zijn rol, door asielzoekers met status (tijdelijk) te huisvesten en Oekraïners op te
vangen. Door landelijk beleid worden de onzekerheden op dit vlak
allen maar groter en zullen we, wederom in regionaal verband hoopt
D66, ons plan moeten trekken.

En als roze olifant in de kamer, natuurlijk ook nog het Sociaal
Domein. Moeilijk voorspelbare uitgaven, waar wel een verplichting tegenover staat om de gevraagde steun te bieden. M.n. o.g.v. de jeugd kunnen we voor financiële verrassingen komen te staan.
Het probleem is onderkend, en er wordt gesleuteld aan een oplossing, binnen de marges van het mogelijke, i.s.m. de gemeente
Huizen. Hebben voor de nabije toekomst, voldoende middelen om
deze uitdaging het hoofd te bieden?

Een andere belangrijke uitdaging voor de drie BEL-gemeenten blijft
natuurlijk het volgen van de ontwikkelingen binnen de BEL Combinatie. Een moeizaam pad in de ogen van D66, m.n. o.g.v. de
arbeidsmarkt waar we maar beperkt invloed op kunnen uitoefenen.

Klimaatadaptatie.
Aan de bewoners van zuidwestelijk Spanje hoeven we niet meer uit
te leggen dat het klimaat aan het veranderen is. En ook deze
ontwikkeling stopt niet aan onze gemeentelijke grenzen. Kunnen we
pieken van hemelwater in de toekomst ook nog adequaat bergen en
afvoeren? Behouden we, of krijgen we genoeg bomen om hittestress in te toekomst vóór te zijn? D66 is blij dat dit binnen de renovatie van de Bijvanck al een punt van aandacht.

Ook niet onbelangrijk zijn de a.s. landelijke bezuinigingen op de
publieke gezondheid en de bestrijding van infectieziekten in een
recente ’brandbrief’ van de regionale GGD. Er gaat landelijk worden
bezuinigd op de preventie. En dit staat in schril contrast met met
een eerder in onze raad aangenomen D66-motie die extra
inspanning van onze GGD vraagt om actie te ondernemen. M.n.
omdat in onze gemeente de inentingsgraad tot onder de landelijke
norm is gedaald.

Gelukkig, kunnen we in het Blaricumse, constateren dat een aantal
(lopende en komende) ontwikkelingen gaan zoals we mogen
verwachten. Denk aan de inwonersparticipatie, de renovatie van de
Bijvanck, opstellen van een verkeersvisie (i.s.m. Laren), en het
verbeteren van de toegankelijkheid van ons dorpshart voor
voetgangers (en kinderwagens, rolstoelen en rollators), vele
fietvarianten, en cultuurminnend publiek. En last but not least, de
vervolgstappen van de Transitievisie Warmte in o.a. De Bouwvenen.

Afsluitend:
Over veel van deze ontwikkelingen wordt er echter in Den Haag, door
het nieuwe kabinet, heel anders gedacht dan voorheen. Soms door
doelstellingen te beamen, zonder de noodzakelijke middelen in te
zetten of wetgeving te regelen. Soms door problemen te ontkennen en vooral ’business as usual’ te faciliteren. En soms zelfs door bestaande oplossingen naar de prullenbak te verwijzen (spreidingswet, stikstofplannen, energietransitie). Kortom, we zullen, meer dan voorheen en zeker vanaf 2027, ons schrap moeten zetten om die ontwikkelingen, die we ook echt in Blaricum het hoofd moeten en kunnen bieden. En als het aan D66 ligt, doen we dat weloverwogen, met gezond verstand, en respect voor eenieder.

Beeld: D66